Hur tycker ni jag ska ta hand om den här dörren?

Jag tänker roslagsmahogny på träet. Hur målar man beslagen i plåt och gjutjärn? Svart linoljefärg? Och så en ny dropplist ovanför naturligtvis och en finare trapp, helst natursten om jag hittar några bra stenar.

Det är snickarbod innanför och trappa upp till ett loft som kanske nån gång ska bli kontor/gästrum.

Låter det vettigt?

Mycket mer som behöver fixar med byggnaden såklart men jag tror dörren är mest akut.
 
Glömde bilden!
Vädersliten träddörr på en rödfärgad lada med vit knut och en lykta på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C chicketiwowow skrev:
Hur tycker ni jag ska ta hand om den här dörren?

Jag tänker roslagsmahogny på träet. Hur målar man beslagen i plåt och gjutjärn? Svart linoljefärg?
Roslagsmahogny fungerar. Vanlig trätjära fungerar också.
Beslagen målas med samma färg, dvs roslagsmahogny eller tjära. Handtaget bör kanske inte målas med tjära. Är lite osäker på hur det fungerar att ta i med tanke på att tjäran aldrig riktigt stelnar/härdar/torkar. På trä blir den beröringstorr/smetfri, men på plåt är jag inte säker då jag inte prövat. Har målat med rödtjära och den fäster utmärkt på järn, men det var ett gammalt antennfäste på taket. Har aldrig varit där och tagit på det efter det målades, men det såg ut att torka utmärkt även där. Roslagsmahogny torkar ju på ett annat sätt så det bör fungera.

Svensk tradition är att måla in gångjärn etc i samma färg som fasaden. Det är bara utomlands man använder olika färger på beslag resp vägg/dörr/fönster.
 
Dum fråga av en nyanländ: vad är Roslagsmahogny?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Dum fråga av en nyanländ: vad är Roslagsmahogny?
En blandning av 1/3-del trätjära, 1/3-del terpentin och 1/3-del kokt linolja. Den blandningen torkar som "vanlig" färg till skillnad från tjära som aldrig torkar riktigt, men ändå blir yttorr och smetfri.
Namnet kommer av att den får en rödbrun färgnyans med en tjära av god (relativt ljus) kvalitet.
 
Riktig oljefärg heter linoljefärg, och består av 100% kokt linolja och färgpigment, inget annat.
All annan färg är surrogat som fungerar fint för den som målar, men är ett helvete för den som vill ha lång livslängd och kunna göra rimligt underhållsarbete.

Svart är fö en olämplig färg att måla trä med. Det gör träet extremt varmt så fort solen tittar fram och ger träet brutala rörelser pga snabba växlingar mellan kyla och värme. Dvs träets livslängd förkortas och underhållsintervallerna likaså.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Handtaget bör kanske inte målas med tjära.
Man målar inte med tjära, man tjärar!
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.