Som titeln säger, har vi satt ner plinten med stolpjärnen åt fel håll? Järnen verkar inte alls klara av tyngden av grinden som inte på något sätt är nån tung pjäs. Stolpen som grinden sitter på lutar inåt. Tänker mig (såhär i efterhand) att om vi satt ner plinten åt andra hållet hade bultarna som grinden sitter i fått ta tyngden och förmodligen klarat det bättre. Nån som har någon erfarenhet?
 
  • Stolpe som lutar inåt med stolpjärn i plint, omgivet av grus och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker mig att ett "U" med järn på båda sidor om stolpen hade varit rätt. En "enbent" som vrids 90 grader bjuder på andra svagheter anser jag och är inte heller bra även om järnet inte böjer sig lika lätt i den riktningen.
 
Hur har ni skruvat fast stolpen i plinten? Med genomgående skruv och mutter eller träskruv?
Det sitter bättre med skruv och mutter då man kan dra in plintjärnen i stolpen
 
G Guson skrev:
Jag tänker mig att ett "U" med järn på båda sidor om stolpen hade varit rätt. En "enbent" som vrids 90 grader bjuder på andra svagheter anser jag och är inte heller bra även om järnet inte böjer sig lika lätt i den riktningen.
Tack för snabbt svar! Jag inser nu att det inte framgår av bilden men det sitter ett likadant järn på andra sidan stolpen som bultarna går igenom :)
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur har ni skruvat fast stolpen i plinten? Med genomgående skruv och mutter eller träskruv?
Det sitter bättre med skruv och mutter då man kan dra in plintjärnen i stolpen
Stolpen sitter fast i järnen med genomgående skruv och mutter.
 
Jag är inte expert, men byggde en spaljé en gång och satte plintarna så som du gjort. Mycket riktigt märkte jag att den blev ranglig och läste mig till någonstans att plintarna skulle suttit 90 grader mot vad jag satte. Som för dig.
 
Det är inte så att plinten rört sig i marken? Även om grinden själv är lättviktig måste man tänka sig ett värsta lastfall med tex ett eller flera barn som står på grinden och åker på den.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag skulle absolut anse att de sitter åt rätt håll för en grindstolpe. Till ett plank däremot så bör de sitta åt andra hållet.

Jag är nog mer inne på som vissa andra ovan att det är själva plinten som rör sig. Det ser inte ut som optimal mark att bara ställa en plint i. Det är även relativt vanligt förekommande att de fastgjutna plintjärnen glappar i själva plinten. Det bör vara enkelt att felsöka.
 
Minst 70 cm nergrävning av plint för grindar och nerknackade storstenar på grindsidan gör att plinten inte viker sig, sten sjunker inte och har svårt att röra sig i mark
 
För en ensam stolpe är det där minst sämst. Fanns det en fortsättning med staket vore det bättre vridet 90 grader eftersom staketet tar upp krafter i andra ledden.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det framgår inte av bilden hur lång och hög grinden är, men det blir ju lätt en väldig hävstångseffekt. Så för att hålla sig rakt lär det krävas en väldigt stor och djup plint eller någon form av motvikt åt andra hållet.
 
Skulle säga att det där är rätt.

En grind skapar ju en hävarmseffekt och då den för det mesta är stängd så får den genom att ha plinten på detta sättet det bästa tänkbara mothållet.

Hade du vridit den åt andra hållet så hade bultar/skruvarna fått agera mothåll och det hade inte blivit lika stabilt.

Fråga när ju dock om plinten i sig är tillräckligt stor/tung samt att den inte rör sig. Som sagt, en grind skapar en rätt så rejäl hävarmseffekt vare sig den är tung eller ej!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är mest troligt jorden på grindsidan av plinten som komprimerats.
Har du använda 70cm plint?
Gräv upp på ”grindsidan” av plinten, räta upp och fyll med makadam 0-150mm och komprimera rejält allt eftersom du fyller upp. Då borde det inte röra sig.
 
Den praktiska lösningen på detta är inte att vända på plinten, jag kan inte se att det kommer påverka så mycket att det spelar roll. Om det är din thujahäck så kanske en snedsträva i diskret färg ner till marken mitt i häcken vore möjlig? Om det går är det långt mycket bättre än att försöka ta upp momentet från en grind i en punkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.