Hej! Jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig reda ut följande. Jag vill måla farstukvistens och balkongens räcken i vitt. Huset byggdes för 6 år sedan och det tryckta virket är obehandlat sedan dess. Jag misstänker att det är alger och mögelpåväxt här och var på det (se bilder). Kan jag grunda och stryka direkt eller måste jag tvätta först? Kan jag i så fall högtryckstvätta och låta torka bara? Snälla hjälp. Jag är helt novis. Tack på förhand! :)
 
  • Obehandlat trävirke på farstukvist med tecken på alger och mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlat trä-räcke med gröna alger och mögel synligt på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid tvätta först. Annars blir det halvarslat. Tryckt furu är rätt känslig för högtryckstvätt. Det går att köra med det, men se till att ta det lugnt bara. Ser du att det flisar sig så backa av lite. Låt det torka ordentligt sen kan du grunda.
 
  • Gilla
Isabelle93
  • Laddar…
Hade tvättat med mögel/alg-dödare först. Men snacka med färg-affären. De är proffs!
Tråkigt att behöva göra om det för att man snålat in..
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Har målat räcke av tryckt virke ( 1 år gammalt var det när färgen kom på).
Tvättade först . Det är 10 år sedan och det är inte flaga!
 
  • Gilla
Isabelle93
  • Laddar…

Bästa svaret

Välj ett känt märke och följ deras arbetsråd. Där står exakt hur man ska göra.
Finns inga utförliga instruktioner har du valt fel märke. ;)
Jag använder Beckers fasadtvätt och antimögelmedel och gör exakt som det står att man ska, därefter olja ändträ, grundfärg och 2x måla. Följ temperaturer och torktider.

Högtryckstvätt är bra för att lägga på medel (varmt vatten) och sedan skölja av effektivt med lite vatten, men ersätter absolut inte borsten bara för att man sprutar nära, det trycker bara in vatten och kan slå sönder ytan.
 
  • Gilla
Isabelle93
  • Laddar…
Tack för att du tog dig tid att svara! Jag tar till mig tipsen och hoppas på ett strålande resultat :)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
optimum
Alternativ till färg är terrasslasyr. (ja ja det är färg det med):D
Övrigt har du fått bra råd.
En bra färgaffär kan ge dig instruktioner och de material du behöver.
 
  • Gilla
Isabelle93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.