Hej samtliga goa människor! Jag förmodar att byggprojekten haglar i sommarsverige just nu.

Jag behöver tips på hur jag ska göra med den bakre jordkanten på min stenläggning. Eftersom tomter sällan är plana så fick det bli såhär. Vi ska använda den som matplats tänkte vi. Enklast hade ju varit att följa marken men jag vill ju inte att köttbullarna ska rulla av tallriken .

Tips på hur jag ska trolla bort den bakre kanten mottages varmt!
MVH
 
  • Stenlagd terrass och gångväg i trädgård med ojämn bakre kant och omgivande gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
G
Gör köttkuber istället, de rullar inte så bra. :D
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Nja, det var inge vidare tips..:p
 
En rabattkant I corténstål skulle kunna bli fin.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
En rabattkant I corténstål skulle kunna bli fin.
En god idé måste jag säga! 2 funderingar:

-Orka man böja den själv eller behöver den valsas? Jag förstår att det är beroende på tjocklek. Har du någon erfarenhet?

-Smutsar den ner stenarna mycket? Jag tänker när det regnar osv...

tack för ditt svar.
 
Jag tror man kan böja den för hand, I alla fall 3mm tjock plåt. Ang nedsmutsning så vet jag inte. Vad jag sett så verkar det inte smutsa (synligt) på de ställen jag sett corténplåt.
 
  • Gilla
Grundqvist
  • Laddar…
Karlia
Det finns färdiga system med cortenstål i olika format. De går att böja lätt, inte ändra form totalt men ändå justera.
 
Karlia Karlia skrev:
Det finns färdiga system med cortenstål i olika format. De går att böja lätt, inte ändra form totalt men ändå justera.
Tack för ditt svar! Jag ska kolla närmare på vad som finns.
Mvh
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Sten på högkant kanske?
 
S straffarbete skrev:
Sten på högkant kanske?
Tack! Vi har faktiskt klurat på det också men vi tycker inte att det gör sig så bra tyvärr. Tack för ditt svar.

Mvh
 
G Grundqvist skrev:
Hej samtliga goa människor! Jag förmodar att byggprojekten haglar i sommarsverige just nu.

Jag behöver tips på hur jag ska göra med den bakre jordkanten på min stenläggning. Eftersom tomter sällan är plana så fick det bli såhär. Vi ska använda den som matplats tänkte vi. Enklast hade ju varit att följa marken men jag vill ju inte att köttbullarna ska rulla av tallriken .

Tips på hur jag ska trolla bort den bakre kanten mottages varmt!
MVH
Beställer du från Rostikt, kan du välja höjd och radie själv.
 
  • Gilla
Grundqvist
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Beställer du från Rostikt, kan du välja höjd och radie själv.
Stort tack!
 
Ta fram spaden och slänta av så att gräsmattan livar med stensättningen. Det diffar väl knappt någon dm nu och särskilt brant är det ju inte heller.

Lyft undan grässvålen, gräv bort lite jord och sen tillbaka med gräset igen. Efter några veckor kommer det inte ens att märkas att det varit uppgrävt.
 
  • Gilla
Grundqvist
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ta fram spaden och slänta av så att gräsmattan livar med stensättningen. Det diffar väl knappt någon dm nu och särskilt brant är det ju inte heller.

Lyft undan grässvålen, gräv bort lite jord och sen tillbaka med gräset igen. Efter några veckor kommer det inte ens att märkas att det varit uppgrävt.
ingen dum idé alls, ibland kanske det allra enklaste faktiskt är det bästa! Tack och bock.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.