Jag föll för grupptrycket och valde MDF i fönstersmygarna. Meen, nåt måste jag fattat fel, för det är nog det sämsta skitmaterial jag någonsin använt, alla kategorier :(

Personalen på Colorama stack en burk "Jotun Kvist- og sperregrunning" i näven på mig, men hittills har jag bara blivit förbannad av mina misslyckanden.

Hur gör man för att måla på MDF utan att den reser sig? Ska det vara nån speciell färg eller teknik?
 
MDF är ett gissel att måla utan att den reser sig, det enda jag lyckats med är måla>slipa>måla>slipa>måla osv osv. tills det inte reser sig.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Va? MDF brukar väl bara resa sig i ändarna där det är kapat? I en fönstersmyg blir väl inte det nåt vidare problem?
 
I Interista88 skrev:
Va? MDF brukar väl bara resa sig i ändarna där det är kapat? I en fönstersmyg blir väl inte det nåt vidare problem?
Nähä? hur gör du vid skarven som blir mellan foder och smyg då?
 
Narren666
Strip Strip skrev:
Jag föll för grupptrycket och valde MDF i fönstersmygarna. Meen, nåt måste jag fattat fel, för det är nog det sämsta skitmaterial jag någonsin använt, alla kategorier :(

Personalen på Colorama stack en burk "Jotun Kvist- og sperregrunning" i näven på mig, men hittills har jag bara blivit förbannad av mina misslyckanden.

Hur gör man för att måla på MDF utan att den reser sig? Ska det vara nån speciell färg eller teknik?
Är det MDF skiva då som är kapad till rätt mått?

Annars finns det ju "dörromfattning" i olika dimensioner, men de kanske inte passar?
De är ju redan färdigmålade. Jag klöv på längden så att det skulle passa för att slippa måla osv.
 
Narren666 Narren666 skrev:
Är det MDF skiva då som är kapad till rätt mått?

Annars finns det ju "dörromfattning" i olika dimensioner, men de kanske inte passar?
De är ju redan färdigmålade. Jag klöv på längden så att det skulle passa för att slippa måla osv.
Japp, vanlig MDF-skiva som är sågad i remsor lagom breda. Fodren är hyvlade av furu i allmogeprofil. Kulörerna är S 0575-G20Y samt S 1060-R30B, så färdigmålat fanns iaf inte på min bygghandel :D
 
Grunda kanten slipa bredspackla eller drag en latexfog du kanske tycker det är svårt att spackla så smalt spärrfärg behövs inte
 
Strip Strip skrev:
Nähä? hur gör du vid skarven som blir mellan foder och smyg då?
Om vi nu tänker likadant, så där brukar jag dra en tunn fog o sen snickerispackel. Men föredrar trärena foder isf. Aja, inte upplevt problem med resning av MDF i jobbet iaf
 
Jag har ju uppenbarligen inte gjort rätt iaf, men jag får skylla mig själv som lyssnade på "bra råd" från en fd snickare på bygghandeln. "SD054 och MDF is da shit, vi använder inget annat på byggena.". Kan bara konstatera att vi inte är helt överens om förträffligheten i dessa material :rolleyes:

Bilden visar det problem som nu inte är riktigt löst: där jag råkat slipa lite på MDF:en reser sig fibrerna som värsta dasspappret. Nu har min dekadens gått så långt att jag letat fram en roller och rollat några riktigt tunna lager med grundfärg, vilket jag hoppas ska mätta den förbannade skivan nån gång. Antar att spackel är enda vägen framåt härifrån, för att få en någorlunda homogen struktur i ytan?

En vägg med MDF som uppvisar fibersvällning efter en slipning, med synlig ojämn yta och grundfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja de kan jag förstå att du e lite sne på honom:D ah du får köra lite snickerispackel på de där
 
Jag gillar Mdf just för att man får en slät yta du måste ha skadat skivan har den blivit fuktig? Normalt sett reser sig inte mdf mer än på kanten den behöver spacklas på hela ytan när du grundat använd ett riktigt snickerispackel inte sandspackel.Som det
ser ut nu måste du bredspackla ett par gånger.Den där spärrfärgen kanske var olämplig vet inte har inte använt den använd vanlig v-grund är nog fylligare.
 
Jag har ju skadat den hårda ytan med mitt slipande. Normalt (och fortsättningsvis) använder jag alltid massivt trä, då kan man ju ta några tag med slipklotsen vid kanten om fodret skulle hamnat nån halvmillimeter fel. Skulle man behöva fylla lite är akrylspackel alltid en vän, men normalt undviker man kanske sånt på större ytor, eftersom det döljer den vackra strukturen i trämaterialet. MDF är ju dödare än dött, så här förlorar jag inte mycket mer än min stolthet...

Varför de gav mig spärrfärgen vet jag inte. "Den här är jättebra" sa hon på Colorama och sträckte fram burken. Jag frågade om det var nödvändigt med spärrgrund, men hon menade att den är bäst till alla underlag. Eftersom jag själv inget begriper får jag väl följa de råd jag serveras ;)
 
Hej,

lite gammalt inlägg men tänkte jag kanske kan bidra lite. I ditt fall tror jag det kan handla om kvalitén på MDFen du använt. Det finns olika typer och kvalitéer att köpa och i min erfarenhet så är exempelvis MDF+ (fräsbar MDF) mycket tåligare och snitten kan möjligtvis bli något bättre än på ”vanlig” MDF.
Den resningen du visar på bild har jag inte erfarit personligen med slipad MDF+ med jotun kvist och spärrgrund.
 
Bronken
Oj inte visste jag att det var speciellt spackel och färg för MDF.
Jag sandspacklade en möbel på toan och bara rollande på med (våtrumsgrund och våtrumsfärg).
Blev hur bra som helst faktiskt. Och ser lika bra ut nu 3 år senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.