Hej,

På ena sidan av huset har jag väldigt ojämn gräsmatta där lägsta punkten är in mot huset.
Jag ska lägga plattor mot fasaden men vill samtidigt jämna till mattan och få högsta punkt närmast huset och samtidigt få en jämn mark så gräsklipparen inte skalar av topparna och missar dalarna som den gör nu.

Jag har fått ett par tips och det ena är att jordfräsa upp hela skiten, lägga plattorna mot huset med duk, bergskross, stenmjöl och få det till den höjden jag vill mot huset och sedan låta hjullastare eller grävare flytta de stora massorna närmast huset och därefter får jag med kratta och räfsa få till en jämn yta och ett korrekt fall från plattorna och avsluta med nya gräsförn.

Andra tipset jag fått är att bara låta lastaren hyvla av och shakta in massorna mot huset direkt för att sedan bara räfsa det direkt till rätt nivå. Självklart lägger jag plattorna innan det shaktas mot huset även här.

Spontant känns tips 1 bäst med att fräsa bort allt befintligt gräs och det blir lite mera lätthanterligt men jag har haft fel förr.
 
jag tror att bägge metoder fungerar! Vill man var säker på att gräsmattan ska bli bra, tycker jag att man startar om med nytt gräs på hela ytan, jämna till, samt kompletterar med dränering- speciellt vid huset. Gärna blanda in sand, typ sandlådesand. Det är ju en del jobb med att fräsa upp all jord, flytta massor, samt kratta ur sten och grästuvor. Är man noggrann och låter marken sätta sig får man en väldigt jämn och fin gräsmatta. Min rekommendation är att göra grovjobbet på hösten, flytta massor o plan ut så bra som möjligt, men gör det sista finputsen tidigt på våren och sedan sådd med vanligt standardgräs. Har du mycket skugga kan jag rekommendera de varianter för skugga.
 
trähandtag trähandtag skrev:
jag tror att bägge metoder fungerar! Vill man var säker på att gräsmattan ska bli bra, tycker jag att man startar om med nytt gräs på hela ytan, jämna till, samt kompletterar med dränering- speciellt vid huset. Gärna blanda in sand, typ sandlådesand. Det är ju en del jobb med att fräsa upp all jord, flytta massor, samt kratta ur sten och grästuvor. Är man noggrann och låter marken sätta sig får man en väldigt jämn och fin gräsmatta. Min rekommendation är att göra grovjobbet på hösten, flytta massor o plan ut så bra som möjligt, men gör det sista finputsen tidigt på våren och sedan sådd med vanligt standardgräs. Har du mycket skugga kan jag rekommendera de varianter för skugga.
Tack för svar, låter vettigt att gräva upp, flytta massor och göra iordning allt med plattläggning m.m. nu under hösten och sedan låta allt vila och sätta sig för att så och göra det sista till våren. Gör mig inget att ha baksidan av huset som en jordplätt heller så :) Jag ska ta hela mattan i sektioner och jämna till samt så med något bra gräs så tillslut har jag en fin gräsmatta men det är 2000 m2 så jag pallar inte dra i allt på en gång utan tar det värsta stället först.
Vad menar du med dränering? Huset är dränerat och takavvattningen har sina avrinningsrör nedgrävda med så den delen har jag koll på att det funkar runt huset. Krypgrund också så det är mer noga att få lutningen ifrån huset för att inte få fuktgenomträngning så avfuktaren får jobba onödigt hårt.
 
det var mest en uppmärksamhets kommentar, då jag uppfattade att du skulle fylla i med material låga partier nära huset. Har man otur kan ju materialet samla fukt. Har du bra dränerat och planerat för skydd närmast huset (plattor mm), så borde det inte vara något problem! Var tar takvattnet vägen? dagvatten?
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
det var mest en uppmärksamhets kommentar, då jag uppfattade att du skulle fylla i med material låga partier nära huset. Har man otur kan ju materialet samla fukt. Har du bra dränerat och planerat för skydd närmast huset (plattor mm), så borde det inte vara något problem! Var tar takvattnet vägen? dagvatten?
Ja då det inte är jag som dränerat utan det gjordes direkt när huset byggdes, det fylldes bara på dåligt med massor mot huset enligt byggherren som byggde huset och även bodde där första 12-13 åren.

Ja precis, det kommer bli plattor ca 1m ut från huset runt om där det inte finns redan idag eller där altanen ska byggas ut nästa år.

Takavvattningen rinner ner i en uppsamlingsbrunn, tillsammans med husets dränering, ja jag vet att detta inte är optimalt men det funkar, och sedan leds detta bort till ett dike lite längre bort vid tomtgränsen.
Eget avlopp och egen brunn så inget kommunalt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.