Vi önskar köra både tvättmaskin och torktumlare samtidigt.

Det är ett hus byggt 1965 och 3-fas finns framdraget till platsen då den tidigare tvättmaskinen har krävt 3-fas.

Jag misstänker att det kan gå att köra båda maskinerna samtidigt på en fas under förutsättning att vi startar tumlaren efter att vattnet i tvättmaskinen värmts upp.

Pratade med min kusins grabb som är nyexaminerad elektriker och han hävdar att det bara är att köra maskinerna på varsin fas på befintlig ledning. Jag hävdar att han har fel eftersom nollan då rimligtvis riskerar att överbelastad. Jag påstår att endera drar man fram 2 nollor eller dimensionera upp nollan så att den klarar 2x10 ampere medan varje fas kan vara dimensionerad för 10 A.

Vem av oss har rätt?
 

Bästa svaret

Din kusins grabb har tydligen varit med på lektionerna.
IOM fasförskjutningen på 120 grader mellan faserna så blir strömmen i nollan aldrig högre än fasströmmen. Det finns undantag men maskinerna drar mest ström till värme och det är en snäll last som inte trasslar till det.

Trefas är skoj de.
Protte

PS om man har lika belastning på alla 3 faserna så blir det ingen ström i nollan
 
Sammanfattningsvis: Han har rätt. Lita på elektrikern.
 
prototypen prototypen skrev:
Din kusins grabb har tydligen varit med på lektionerna.
IOM fasförskjutningen på 120 grader mellan faserna så blir strömmen i nollan aldrig högre än fasströmmen. Det finns undantag men maskinerna drar mest ström till värme och det är en snäll last som inte trasslar till det.

Trefas är skoj de.
Protte

PS om man har lika belastning på alla 3 faserna så blir det ingen ström i nollan
Du har rätt i att det är en fasförskjutning och att det räcker med en nolla dimensionerad för 10 A för att klara av en last på 10 A på varje fas. Däremot kan strömmen i nollan aldrig bli noll då det handlar om 2 enfasmaskiner som skall kopplas in på på en befintlig 5-ledare.
 
  • Gilla
sixten88
  • Laddar…
Jag skrev OM det är lika belastning på alla 3.....
Protte
 
  • Gilla
Sven Thomas Jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.