Våra nya fönster saknar gummilist eller liknande mellan fönsterna och blecken. När jag frågade montören sa han att de skulle vara så. Jag tycker det är väldigt fult. ERA-fönsterna hade enligt honom inga. Min släkting har mockfjärds, och de har någon liten borst längst ned som döljer låsanordningen (vet inte vad det kallas på fackspråk) och våra andra fönster har gummilist. Stämmer det att ERA-fönsterna ser ut så här, eller är det bara montören som hävdar att han gjort rätt fast det är fel? Gräsligt fult är det iaf...
 
  • Svart fönsterram utan synlig gummilist installerad ovanför tegelvägg med reflektion av gröna träd i glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser förfärligt ut. Har ingen aning om det ska vara så på ERA fönster men har svårt att tro det. Det där ser inte klokt ut.
 
Fy fan! Vilken lekman har gjort de där?
Gummilist borde inte va omöjligt att sätta dit i efterhand
 
  • Gilla
Gnomenreigen
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Fy fan! Vilken lekman har gjort de där?
Gummilist borde inte va omöjligt att sätta dit i efterhand
Vad menar du är fel tycker fönster montaget ser ut att vara jättefint gjort.
 
T topmount skrev:
Vad menar du är fel tycker fönster montaget ser ut att vara jättefint gjort.
Problemet är att man ser huruvida fönstret är öppet eller stängt plus att det är fult att se ”stiften”, dvs de små metallbitarna som stänger och öppnar själva fönstret. Tråkigt när man tar in Så kallade proffs och så blir det inte snyggt. Men jag vet inte om jag ska skylla på fönstertillverkaren eller om montören satt fönsterna fel.
 
N NA-Palm skrev:
Problemet är att man ser huruvida fönstret är öppet eller stängt plus att det är fult att se ”stiften”, dvs de små metallbitarna som stänger och öppnar själva fönstret. Tråkigt när man tar in Så kallade proffs och så blir det inte snyggt. Men jag vet inte om jag ska skylla på fönstertillverkaren eller om montören satt fönsterna fel.
Slå era en signal och hör med dom tycker jag nog.
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Slå era en signal och hör med dom tycker jag nog.
Tyvärr verkar tillverkaren/fabriken ha stängt, för de svarar inte i telefon eller Mail. Vet inte om det är pga semester eller Corona eller annat.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Har ju svårt att se att man kan montera dem fel.........de verkar ha väldigt frikostig spalt runtomkring. Det kan ju knappast montören lastas för.
 

Bästa svaret

Som sagt, själva montaget ser rätt ut, så montören har nog gjort ett gott arbete.
När jag kollar på det överkantshängda fönstret hos ERA så verkar det onekligen som att det inte finns någon list.
https://api.erafonster.se/storage/media/53/era-0493-500x500.jpg
(Jämför exempelvis med detta från Byggmax https://cdn-webp.byggmax.se/media/c...7fad252997e23ce11024add322b/0/_/0_6250059.jpg)

Så det är nog ett fall av att ni har fått precis vad ni har beställt. Tyvärr håller jag med om att det är skitfult.

Men, det borde gå rätt bra att montera en list efteråt, så att det blir lite snyggare.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, själva montaget ser rätt ut, så montören har nog gjort ett gott arbete.
När jag kollar på det överkantshängda fönstret hos ERA så verkar det onekligen som att det inte finns någon list.
[länk]
(Jämför exempelvis med detta från Byggmax [länk])

Så det är nog ett fall av att ni har fått precis vad ni har beställt. Tyvärr håller jag med om att det är skitfult.

Men, det borde gå rätt bra att montera en list efteråt, så att det blir lite snyggare.
Tack för svaret, får se om vi kan fixa nåt. Som novis visste jag inte skillnader mellan fönster när jag beställde, men man lär sig... hade iofs önskat att företaget hade kunnat berätta skillnaderna mellan andra fönster och dessa de monterar innan vi beställde dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.