Jag sitter och tittar på hus på finn.no och vissa fastigheter säljs av privatpersoner och vissa säljs av advokatbyrå. Hur kollar man upp allt man behöver veta? Är det digitala eller fysiska kontrakt i rådande läge och går det att korsa gränsen fram och tillbaka eller är det karantän som gäller? osv. mm.
 
harry73
Bor du i skåne, Kronoberg eller blekinge, kan man resa in utan krav på karantän, annars ör det 10 dagars karantän som gäller.
Idag tas ett nytt beslut, så kanske fler regioner slipper karantän.
 
harry73 harry73 skrev:
Bor du i skåne, Kronoberg eller blekinge, kan man resa in utan krav på karantän, annars ör det 10 dagars karantän som gäller.
Idag tas ett nytt beslut, så kanske fler regioner slipper karantän.
Tyvärr bor jag inte i någon av dessa län, var sitter man då i karantän, på hotell? Hur verifierar dom vilket län man kommer ifrån förresten?
 
Och tänk på att "Finn.no" är Norges motsvarighet till blocket.
Så du "hittar" bara huset där, du köper det inte via dem.

Så det du behöver information om är generellt vad som gäller för svenskar att göra bostadsaffärer i Norge.
Här har du lite information från Nordiska rådet https://www.norden.org/sv/info-norden/bostad-i-norge
Men jag skulle läsa på betydligt mer innan jag köpte en bostad i ett annat land för att få reda på alla eventuella effekter det har.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Men jag skulle läsa på betydligt mer innan jag köpte en bostad i ett annat land för att få reda på alla eventuella effekter det har.
Du menar att det är en stor skillnad från att köpa en fastighet i Sverige? Nämn gärna några effekter du har i åtanke.
 
Inte en susning, då jag inte har gjort det själv, men husaffärer är ju någon av de större affärer man gör i livet, så jag skulle läsa på om det finns några skatte-effekter eller annat att tänka på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Detsamma gäller vilka försäkringar man behöver, hur "dolda fel" och liknande fungerar, hur undersökningsplikten fungerar och så vidare.
Det mesta är nog väldigt likt de Svenska reglerna, men det bör man kontrollera.
Eventuellt kan det vara värt att kontakta någon mäklare som jobbar med detta och diskutera med om det finns något speciellt att tänka på.
 
harry73
Dick Steen Dick Steen skrev:
Tyvärr bor jag inte i någon av dessa län, var sitter man då i karantän, på hotell? Hur verifierar dom vilket län man kommer ifrån förresten?
Vill du bevisa att man kommer från gröna regioner, kan man t ex ta med personsbevis, men det fukar säkert också att visa upp det i telefon. Det finns inga tydliga krav på hur man ska bevisa.

Karantän betyder att man har en adress där man kan vara. Under den tiden ska man antingen hålla 2m avstånd eller träffa folk kortare än 15min. Man får handla.
 
Och nu har de även öppnat mot Värmland, Östergötland, Örebro och Kalmar.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och nu har de även öppnat mot Värmland, Östergötland, Örebro och Kalmar.
Ja, här finns tabellen.
 
Staffans2000
Kollar på hus jag med.
En skillnad är att allt löst tas med. Bara det som är fastskruvat ingår. Läser du " komplett salgsoppgave" så ser du att det är som i Sverige. Besikningsmannen räknar upp stort som smått och poängterar att till exempen elen inte är besiktigad.
Jag har däremot inte hittat någon "Hemnetsida" för Norge.

Staffan
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Detsamma gäller vilka försäkringar man behöver, hur "dolda fel" och liknande fungerar, hur undersökningsplikten fungerar och så vidare.
Det mesta är nog väldigt likt de Svenska reglerna, men det bör man kontrollera.
Eventuellt kan det vara värt att kontakta någon mäklare som jobbar med detta och diskutera med om det finns något speciellt att tänka på.
Okej, detta verkar man få hålla koll på:
Men du bör vara medveten om att vissa typer av fastigheter har krav på boende (boplikt) och brukande (driveplikt). Kravet gäller bostäder i populära semestermål samt jordbruksfastigheter.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kollar på hus jag med.
En skillnad är att allt löst tas med. Bara det som är fastskruvat ingår. Läser du " komplett salgsoppgave" så ser du att det är som i Sverige. Besikningsmannen räknar upp stort som smått och poängterar att till exempen elen inte är besiktigad.
Jag har däremot inte hittat någon "Hemnetsida" för Norge.

Staffan
Norden.org påpekar följande:
Finn.no är den viktigaste kanalen för köp och försäljning av fastigheter i Norge.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det finns alltid stor risk för obehagliga överaskningar om man köper bostad i annat land. Nu vet jag inget om hur det fungerar i just Norge. Men har du ex. kontrollerat om du kan låna till köpet? Kommer du att få betala fastighetskatt i både Norge och Sverige (ganska vanligt om man äger fastighet i annat land)?

Normalt sett så kan du inte låna i en svensk bank för köp i annat land. Och du kan oftast inte få låna i en utländsk bank om du inte bor och arbetar i det landet. Iom. att Norge är ett grannland, så kan det finnas lösningar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.