Ska sätta underbleck på mina PVC-fönster, men kommer behövs popnita fast dem direkt på fönstret. Har ni några tips på typ av popnitar mm.? Har läst nånstans att man behöver köra alu-popnitar för att inte riskera dra sönder plasten i fönstret....

Sen undrar jag vad det är för hål i fönstret i nedre delen av ramen. Är öppna hål på mina fönster men ser att dessa är pluggade på många nya fönster. Kan man låta dessa vara öppna då de kommer hamna ovan blecket på vissa fönster? Eller finns det några risker med det? Se bild
 
  • PVC-fönster med nedre ram och synliga hål, tänkt för underbleck med fråga om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nederdelen av ett PVC-fönster och ram med ett synligt hål och spår av smuts, nära en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålen är för att kondens ska kunna rinna ut. Plugga dem inte och se till att de hamnar ovanför underblecket.
 
  • Gilla
Sputnik78
  • Laddar…
Det brukar följa med plastbitar som ska användas i hålen och blir en liten "huv" när de sitter på plats.
De hålen ska inte pluggas igen utan plasthuven ska tryckas på plats.
Underblecket är tänkt att sitta i spåret under bottenstycket.
 
  • Gilla
Sputnik78
  • Laddar…
Ok, tack för svaren! :)

På ett av fönstrena kommer jag bli tvungen att fästa underblecket direkt på fönstret. Tror ni det går att popnita fast och lägga en ordentlig fog bakom blecket?
 
Det går utmärkt att popnita fast och foga. Använd någon form av utefog bara och inte silikon.
 
  • Gilla
Sputnik78
  • Laddar…
Har man fönstret löst så kan man med hjälp av sänksåg och skena såga ett 2-3mm djupt spår i karmen som spår till blecket, trycka i lite sättlim och skruva fast
 
  • Gilla
Sputnik78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.