Hej vi ska sänka takhöjden i hallen köket och badrummet för att kunna sätta in spots och för att "slippa" fixa sprickor och dylikt i de gammla taken.
Vi tänkte använda oss av takgips 60x120 räcker det om man bygger ett ramverk runt om på väggarna och sätter reglar med 60 cm mellanrum? hallen och badrummet är straxt under 120 brett, vi har tänkt att sätta reglarna från långsida till långsida.
måste man ha ngn form av fukt spärr i taket i badrummet? där vi köpte färgen sa dom att det inte behövdes men sen läste jag på en annan tråd här att man ska ha det.
vi tänkte sänka taket med 15-20 cm.
takhöjden är idag 3 m.

ps det brådskar
 
glömde:
vilket dimension på reglarna krävs?
vi har tidigare blivit rekommenderade 45x45, vilket vi också ahr köpt men nu när jag läst på forumet verkar detta för klent??
 
45x45 funkar både i mot väggen och tvärs över när du bara har 120 bredd. Bör också funka i det större rummet. I ett större rum behövs också pendling från taket, t.ex. med vinkeljärn eller svep, för att slippa hängmattor i taket.

Måla taket i badrummet med våtrumsfärg, det räcker.
 
Kolla upp om det finns fuktspärr i tak i badrum, då behövs inget, annars ska man ha det. färg är inte helt
fukttät. Endast tätskikt duger som fuktspärr i badrum.
 
ett tillägg: om ni menar membran så behövs inte det i tak, men diffusionsspärr (plast) i tak för fukten ska det vara, helst med en takfläkt för bra ventilation. ::)
 
sfinxen skrev:
Kolla upp om det finns fuktspärr i tak i badrum, då behövs inget, annars ska man ha det. färg är inte helt
fukttät. Endast tätskikt duger som fuktspärr i badrum.
nu får du ju lugna dej..fuktspärr i taket???? vad är nästa steg pålar på yttertaket och tätninglister i garderobdörren...
 
;D ;D
 
Det krävs nog att det är bra vent i badrummet.

Tänk själva, 2dm dödutrymme som är relativt instängt.
Vad finns det för övrigt material runt om i detta utrymme?
Har man en dush under? (tonårdotter i 20min på maxvärme:))
Jag menar att man vill ju inte få kondens i detta utrymme eller??
 
vad är nästa steg pålar på yttertaket och tätninglister i garderobdörren...
;D Haha! Så fick man sig ett gott skratt på tisdags kvällen också!

I övrigt så kan jag säga att taket ska strykas med en färg avsett för badrum. Inget smeta med tätskickt är nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.