Tänker på att byta boende och har bergvärme med 70/80tals kök osv. Frågan är om jag innan ska lägga 90k på köket och tapeter eller 30 på frikyla/AC.
 
M
Självklart kök och ytskikt enligt min åsikt, ingen tvekan. Hälften av spekulanterna vet väl inte ens vad frikyla är för något...
 
Jag är tveksam till att renovera för en försäljning. Se till att det är helt och rent, ja, och kanske även måla om/bättra till väggar. Men att byta ut ett kök - särskilt för den summa du nämner som inte är hög, om du inte gör närmast allt själv - det skulle jag nog bara göra om allt annat i huset redan var nyligen renoverat.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M Mekaniker skrev:
Tänker på att byta boende och har bergvärme med 70/80tals kök osv. Frågan är om jag innan ska lägga 90k på köket och tapeter eller 30 på frikyla/AC.
Jag skulle säga att det beror på vilka dina tilltänkta spekulanter. Är de barnfamiljer kanske de inte har ork att renovera, då är kök kanske rimligt. Men det är alltid riskabelt att göra renoveringar åt "någon annan"
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Skulle lägga pengar på kyla.
 
galento
Är det inte bättre att sänka priset så kan de
nya husägarna göra som de vill ?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tror inte att 30000 på en miljonaffär gör ngn större skillnad. Frågan är vilket som är det bästa "clickbetet" som spekulanren snöar in på och stannar så länge upp i budgivningen som möjligt.
 
tommib
"Renoveringsobjekt" är ett väldigt bra clickbait. Folk tror att de ska göra en bra deal och när man väl börjat buda så hänger man kvar av psykologiska orsaker.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Faran med köksbytet är att du bör installera ett, de flesta tros tycka är "sådär". Lite som "en stor stark". Accepteras av de flesta, men ingen säger "Vaooouv, vad gott!" Så att lägga 90000 på en "jaha-upplevelse", tror jag inte på. Inte heller frikyla. Däremot att måla om slitna dörrkarmar etc. betalar sig flera gånger om.

Staffan
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Stor risk att dom som köper inte bryr sig om din investering så jag tror det bästa är att bara göra en snabb touchup så du fixar allt som är uppenbart fult/trasigt och extremt slitet
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Stor risk att dom som köper inte bryr sig om din investering så jag tror det bästa är att bara göra en snabb touchup så du fixar allt som är uppenbart fult/trasigt och extremt slitet
Tycker jag också.

Jag letar nu efter hus själv och när det gäller kök, finns det två varianter jag gillar. De rustika ekkök jag tycker är snygga, samt gamla slitna, där man med gott samvete kan slita ut alltihop och sätta in ett man tycker om. På så vis betalar man bara köket en gång. Ett nytt tråkigt standardkök kan få mig att avstå köp.

En snabb uppiffning ger mer klirr i kassan.

Staffan
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
"Renoveringsobjekt" är ett väldigt bra clickbait. Folk tror att de ska göra en bra deal och när man väl börjat buda så hänger man kvar av psykologiska orsaker.
Hm! Bra poäng!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.