N
Hej

Jag har ett sovrum på ca 12 kvm som jag vill ljudisolera rejält med en matta.

Kan ni hjälpa mig?
 
 
Är det heltäckningsmatta på golvet som är planen?
 
N ninasky skrev:
Hej

Jag har ett sovrum på ca 12 kvm som jag vill ljudisolera rejält med en matta.

Kan ni hjälpa mig?
Vad har du för särskilda ljudisoleringsbehov i just det rummet?
 
R
Du säger isolera men jag tror att du egentligen vill absorbera (vill få bort ekon i samma rum)? Jag tror också att det är mellanregister och diskant du vill ha bort. I så fall kommer enbart en matta inte räcka eftersom du har gott om väggar kvar som reflekterar ljud.

Matta, tjocka gardiner, bokhylla, och allmänt mycket saker som hindrar ljud från att studsa obehindrat är vad du vill ha.

Var det något annat du var ute efter ska du överväga en bättre trådstart med mer information.
 
N
jag blir störd av mina grannar och ville stänga in mig själv i ett ljudlöst rum.

tänkte med heltäckande matta samt om möjligt sätta upp grejjer på väggen?
 
R
Nej det kommer inte att fungera speciellt bra.

Den tråkiga sanningen är att det inte är mycket du kan göra åt ett sådant problem utan stora ingrepp i bostaden. Är det lyhört så är det och det enda som kan ändra på det är ytterligare ljudisolering i väggar och tak. Någon slags tilläggsisolering i akustiskt syfte helt enkelt.

Att lägga in mattor och liknande kommer bara göra marginell (om ens någon) märkbar skillnad och då enbart i de högre frekvenserna. Dunsar, bas, och liknande kommer praktiskt taget inte påverkas alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.