Hej,

Jag har tänkt att klicka hem ett par rullgardiner av Hasta:

https://www.hornbach.se/shop/HASTA-R...-detaljer.html

Standardmåtten passar inte mina fönster utan det diffar med ~10-15cm.

Ska man anta att alla sådana här paket så kan jag skära gardinen och såga röret, eller känner ni till att det är något som hindrar det gällande Hasta?

(Har mailat Hasta utan svar på 2 dagar och jag skulle vilja beställa ikväll.)
 

Bästa svaret

Under produktbeskrivning står det: Kan kortas = Ja.

Så det borde ju inte vara några problem isf.

Men man ska inte ta det för givet om det inte står angivet.
 
Kan vara värt att veta att om det är såna där som "rullar upp sig själva" (bla de som finns på ikea) så kan man bara korta dem en ganska liten bit (oftast 10-15 cm) för sen blir fjädern i upprullningsmekanismen för hård så gardinen får svårt att stanna i nerrullat läge..
 
Men hon behövde väl inte korta ner dem mer än 10-15cm? Så det bör inte vara några problem isf. Men för att vara på den säkra sidan kolla om du kan söka upp installationsanvisningar på Hasta hemsida, där bör det stå mer exakt.

Men 10-15cm lär inte vara några problem...
 
C crazytok skrev:
Men hon behövde väl inte korta ner dem mer än 10-15cm? Så det bör inte vara några problem isf. Men för att vara på den säkra sidan kolla om du kan söka upp installationsanvisningar på Hasta hemsida, där bör det stå mer exakt.

Men 10-15cm lär inte vara några problem...
Tänker på om någon annan söker efter något liknande och hittar tråden i framtiden :)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Kan vara värt att veta att om det är såna där som "rullar upp sig själva" (bla de som finns på ikea) så kan man bara korta dem en ganska liten bit (oftast 10-15 cm) för sen blir fjädern i upprullningsmekanismen för hård så gardinen får svårt att stanna i nerrullat läge..
Det stämmer inte. När de är stoppade nere är gardinens vikt oväsentlig. Du kan lyfta hela gardinen utan att något snurrar upp.
 
Nu säger ju TS rubrik att det handlar om att kapa gardinen på bredden.
Och ja det brukar fungera. En bra sax som kapar tyget i gardinen och en bågfil att kapa ”rullen” med. Sen är det klart.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Jag förutsatte att det var bredden alla pratar om. Höjden behöver man ju inte anpassa.
 
Tack för alla inspel!

Har bara en 'vanlig sax' och ingen bågfil, och kanske lika bra att jag köper något ordentligt. Någon som har ett konkret tips på någon via t.ex. Hornbach.se ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.