Murbruk c har jag för mig att det står i anvisningarna.
 
  • Gilla
Melhan
  • Laddar…
Viktigt det är lågalkaliskt bruk, speciellt om det är yttervägg. Det är inte alltid lagervara i bygghandeln (bauhaus/byggmax hade det inte när jag behövde det, och det var beställningsvara på den lokala Optimera butiken).
 
  • Gilla
Melhan
  • Laddar…
Murbruk C är lågalkaliskt om jag förstått det rätt och till för starkare konstruktioner. Bauhaus har en Combimix C på hylla i Örebro. Ytpapp, takpapp, underlagspapp det är många namn nu. Men jag har gjort en rejäl platta med isolering och hoppas förstås som jag läst i tidigare tråd att det egentligen inte ens behövs en papp utifrån ett fuktperspektiv utan snarare för ett glidperspektiv. Jag köper 15m 0.7 och kapar till det så det passar min sten på 48cm.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
D Daniel:) skrev:
Har pratat med flera angående papp under stenen. Läser man anvisningarna ska papp läggas om betongkvalliten på plattan understiger 32/40. När jag pratade med xella påstod personen där att de ville undvika fuktvandring från platta till sten. I min värld borde inte det behövas då plattan ligger på makadam, är isolerad och där det dessutom finns en ingjuten golvvärme som trycker ut fukten.
Jag pratade också med en fuktsakkunnig i ämnet. Han menade att den största nyttan pappen gör är att skydda plattan från fukt som skulle kunna vandra från väggarna när det regnar och blåser samtidigt. Det är tydligen ett förekommande problem att fukt trycker in i ytterväggen, transporteras nedåt och fortsätter i plattan med dålig lukt som följd.
Med andra ord om det ska skydda mot fukt som kommer ner från väggarna så ska man ha den sträva sidan upp mot stenen eller ner mot betongen?
 
M Melhan skrev:
Med andra ord om det ska skydda mot fukt som kommer ner från väggarna så ska man ha den sträva sidan upp mot stenen eller ner mot betongen?
Ja, det låter klokt.
 
M Melhan skrev:
Murbruk C är lågalkaliskt om jag förstått det rätt och till för starkare konstruktioner. Bauhaus har en Combimix C på hylla i Örebro. Ytpapp, takpapp, underlagspapp det är många namn nu. Men jag har gjort en rejäl platta med isolering och hoppas förstås som jag läst i tidigare tråd att det egentligen inte ens behövs en papp utifrån ett fuktperspektiv utan snarare för ett glidperspektiv. Jag köper 15m 0.7 och kapar till det så det passar min sten på 48cm.
Murbruk finns i a,b och c plus en massa andra sorter av olika slag med olika egenskaper. A är hårdast, B i mitten och C är mjukast av de vanliga bruken. Ett c-bruk är följsammare och tål mer rörelser än ett a eller b bruk.
Ett lågalkaliskt bruk har man för att undvika saltutfällningar om jag har förstått det hela rätt. Där jag handlar byggmaterial har dom finjas sortiment. Finja har ett lågalkaliskt putsbruk men deras mur och putsbruk c står det inget om lågalkaliskt på.
Jag är osäker på om det är bra att lägga putsbruket under stenen. Tänker att det är bättre med ett bruk som är framtaget till murning. Speciellt eftersom fogen blir en del av den bärande konstruktionen.
Det kanske finns andra leverantörer som har lågalkaliskt murbruk c?
 
Jag har dessvärre ingen större kännedom om saltutfällningar eller om det lågalkaliska ens. Det var byggmarodören som skrev så. Tror det står murbruk C i beskrivningen för ytong. När jag fråga en erfaren murare sa han ”kör bruk b” men blir väl att jag ändå följer produktbeskrivningen. Inte för jag vet men borde inte vara världens största skillnader i slutändan
 
Murbruk är vanligtvis inte lågalkaliska, men finns KC-bruk också som är det (dock oftast beställningsvara).

Det var ett 3-våningshus i tyskland häromåret där de murat lättbetongen med vanligt bruk och det huset blev nästan en halvmeter högre när det regnade på fasaden (varje fog växte bortåt 1 cm av saltutfällningen). Huset hade inte hunnit putsas innan regnet, så lättbetongen kunde sög vatten, så det är på alla sätt ett extremfall, men onödigt riskera nåt sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.