Hej!

Har en lägenhet som är ett riktigt renoveringsprojekt. Började med att ta ner tapet och tänkte att jag skulle testa att bredspackla med rullspackel. Detta visade sig vara svårare att få snyggt än jag trodde.

Jag började skicka ut offertförfrågningar, både direkt och via olika tjänster. Dagen därpå fick jag 4 målare som hörde av sig. I min specifikation angav jag att jag ville ha bredspacklat. Tänkte att jag skulle måla själv, eftersom jag ändå målat en del i olika lägenheter som jag bott i.

Jag vill hålla kostnaderna nere för jag vet inte hur det blir med pandemipåverkan i höst och vad som händer med ekonomin och om jag kan behålla jobbet, etc. Jag bor själv i lägenheten och har gott om utrymme, dvs jag kan ha ett eller två rum tomma en lång period utan att det stör mig. Gillar överlag att fundera ett tag på hur något ska göras, välja färger, etc.

Målarna har varit på väldigt mycket. Man undrar om de har ont om jobb. Det är ju mitt i industrisemestern och de vill börja jobba nu. Jag har ju, som sagt, inte särskilt bråttom alls. Detta gör mig bara stressad.

Anlitade en av de 4 firmorna och de har börjat jobba med spacklingen. I mitt tycker gör de jobbet bra och jag är nöjd, men de försöker utöka mängden arbete.

I min offertförfrågan bad jag om enbart bredspackling. Men så blev jag övertalad av målarna att låta dem även måla, för att "det blir fult om en amatör målar nybredspacklade väggar, det kommer att synas ränder". Fattar egentligen inte detta argument alls, om jag hade gjort det själv hade jag givetvis grundmålat väggarna, då jag antar att väggarna då är mer sugande. Jag har målat väggar tidigare och har själv varit nöjd med resultatet, men orkade inte argumentera med honom, så målning kom med i beställningen. Om jag ska vara välvillig kanske menas att man inte kan se direkt om en nyspacklad vägg är helt slät och man måste korrigera efter grundmålning.

Och så idag kom ytterligare en övertalningskampanj: låt oss måla lister och dörrar åt dig. Som sagt, hatar att ha bråttom. Dörrarna är tapetserade och målade med fula färger. Men jag har målat om exakt denna typ av dörrar alldeles själv med ett bra resultat, så jag börjar surna till när han ska mansplaina om hur man tar bort tapet, etc.
Dessutom kommer man att behöva kapa dörrarna efter att golvet har lagts.

Ställde frågan om vad kommer detta att kosta i slutändan, kan ni höfta ungefär? Då hamnade vi i en diskussion om timmar hit och dit och jag blev helt snurrig.

De vill ha färgkoderna till färgen och detta vill jag heller inte stressa fram, behöver mer tid att fundera.
 
tommib
Säg nej?

Fortsätter de kan du säga att du inte har råd.

Om de fortfarande inte fattar vinken så antyder du att du inte tänkte betala deras faktura för detta jobb heller (se till att det är färdigt).
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Säg nej?

Fortsätter de kan du säga att du inte har råd.

Om de fortfarande inte fattar vinken så antyder du att du inte tänkte betala deras faktura för detta jobb heller (se till att det är färdigt).
Så här är det när man har svårt att sätta gränser... Ja, du har naturligtvis rätt. "Nej" var ordet!
 
Det är bättre att tacka nej utan att hitta på orsaker.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
tommib
Vissa har svårt att bara säga nej. Vissa har svårt att ta ett nej.

Ibland kan det vara rimligt att dra en vit lögn.

Men visst, det är bäst att bara rakt av säga nej.
 
Dra en vit lögn att du inte har pengar till mer. Att du kanske hör av dig vid kommande projekt.
Om du fortsätter säga ja har de snart målat hela huset på din kostnad.

Men prova att bara säga nej jag är nöjd tack.
 
Den målare som inte har fullt den här tiden på året. Kanske man ska undvika.
 
garvin garvin skrev:
Den målare som inte har fullt den här tiden på året. Kanske man ska undvika.
Stör mig egentligen bara på deras påstridighet. Men jobbet de gjort hittills ser bra ut.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Den målare som inte har fullt den här tiden på året. Kanske man ska undvika.
Målare tappade en hel del beläggning pågrund av Corona.
 
Jag bad om att få en skriftlig offert (vilket jag inte fått ännu) innan de fortsätter vidare. Då backade de helt idag när de kom imorse. De sa att "eftersom du verkar stressad så målar jag inte listerna, utan vi slutför målning av väggarna".

Sedan hade vi en diskussion om färgkoder, där jag inte riktigt fick svar på mina frågor (https://www.byggahus.se/forum/threads/ncs-kod-lika-foer-alla-faergfabrikat.383917/). Istället är de smådryga och nedvärderande i sitt sätt att prata med mig. Har svårt överlag att kommunicera med dem och få tydlighet i uppdraget.
Det kan ju hända att de tycker att jag är petig, vad vet jag.
 
L lb_gbg skrev:
Jag bad om att få en skriftlig offert (vilket jag inte fått ännu) innan de fortsätter vidare. Då backade de helt idag när de kom imorse. De sa att "eftersom du verkar stressad så målar jag inte listerna, utan vi slutför målning av väggarna".

Sedan hade vi en diskussion om färgkoder, där jag inte riktigt fick svar på mina frågor ([länk]). Istället är de smådryga och nedvärderande i sitt sätt att prata med mig. Har svårt överlag att kommunicera med dem och få tydlighet i uppdraget.
Det kan ju hända att de tycker att jag är petig, vad vet jag.
Låt de avsluta jobbet.

Jag personligen hade aldrig öppnat dörren för en hantverkare som är dryg och nervärderande i sitt snack.
Det är du som anlitar och får stanna när du känner dig klar, de måste ju förstå att du kanske vill göra det själv eller vill inte göra mer nu.

Bara för att de är hantverkare som möjligtvis är duktiga så skall de aldrig bli dryga, det är dina pengar som betalar lönen ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.