sitter och ritar upp hur jag eventuellt kan få en Automower (310/315) att funka hemma där jag har flera områden.

1) Är min principskiss görbar eller har någon här en annan ide?
- Tanken är att göra en stor zon (1) som går över stenläggning.
- Zon 2 är en liten plätt där jag får bygga miniramp o lägga en meter bred "gata" så den kan gå ned där.
- Zon 3 är i princip helt separat så här får jag nog lyfta in klipparen, men hur föreslår ni jag lägger begränsningskabeln?
2) Är idén på placering (uppe till höger) av laddstation ok?
3) Guidekabel rimlig eller hur tänker jag där?

tack på förhand
 
  • Principskiss för Automower-zoner med begränsningskablar och laddstation på en fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte erfarenhet av andra modeller än 450x, men jag känner spontant att den skulle få svårt att klippa zon 2 utan att ha en guide dit. Framförallt inte om du behöver bygga en smal ramp dit.

Zon 3 är bara att dra upp slingan till från närmaste ställe.
 
Knepig tomt! Jag håller med om att yta två nog behöver guide till sig. Jag vet inte hur gångarna är (och det ser ut som en trappa vid 2) men om de är hyfsat i jämnhöjd med gräsmattan tänker jag att man kanske kan göra två passager och dra guiden enligt blå linje nedan.
Satellitbild över en tomt med ett hus, där planerade gångar ritats med blå linje och trappor markerats med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller på att installera min Husqvarna 405x. Jag får inget grepp om hur man ska tänka med guidekabeln i detta fall. Jag har ju enbart en port för guidekabel och en massa passager. Hur skulle ni dragit guidekabeln? "Gångarna" som ni ser i bild är ca 2 meter.
 
  • Flygbild av ett hus och trädgård, med markerade områden i rött, möjligen för planering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husbygge15 skrev:
Jag håller på att installera min Husqvarna 405x. Jag får inget grepp om hur man ska tänka med guidekabeln i detta fall. Jag har ju enbart en port för guidekabel och en massa passager. Hur skulle ni dragit guidekabeln? "Gångarna" som ni ser i bild är ca 2 meter.
405X har GPS-stödd navigering, så egentligen behövs inte guidekabeln för att hitta ut till klippområde.
Spontan skulle jag tro att om du drar guiden upp till det övre vänstra området så borde det fungera.
.
 
Lite småknepig tomt ändå, så svarar lite utifrån ett guidekabelperspektiv även om det kanske inte behövs givet GPS-funktionen.

Nedan har jag delat in tomten i fyra ytor. Då öppningarna mellan dem är så smala tror jag inte på att dra guiden fram och tillbaka i samma öppning, så jag gissar att det går att göra en passage till mellan A och B (vid något av de blå strecken). Den blir då sannolikt över en dubbel begränsningskabel och så säger Husqvarna att man inte ska dra – men i verkligheten funkar det.

Vidare tänker jag att det enklast finns el vid huset, så jag föreslår att laddaren ställs där, i endera änden av min tänkta guide. Återigen skulle Husqvarna nog rekommendera mrllan A och C där, men D-platsen lär också funka även om det riskerar att bli spårigt längs guiden om klipparen ”alltid” ska följa den långt.
Luftbild av byggnad och trädgård med överlagda teckningar och text "LADDSTATION".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite småknepig tomt ändå, så svarar lite utifrån ett guidekabelperspektiv även om det kanske inte behövs givet GPS-funktionen.

Nedan har jag delat in tomten i fyra ytor. Då öppningarna mellan dem är så smala tror jag inte på att dra guiden fram och tillbaka i samma öppning, så jag gissar att det går att göra en passage till mellan A och B (vid något av de blå strecken). Den blir då sannolikt över en dubbel begränsningskabel och så säger Husqvarna att man inte ska dra – men i verkligheten funkar det.

Vidare tänker jag att det enklast finns el vid huset, så jag föreslår att laddaren ställs där, i endera änden av min tänkta guide. Återigen skulle Husqvarna nog rekommendera mrllan A och C där, men D-platsen lär också funka även om det riskerar att bli spårigt längs guiden om klipparen ”alltid” ska följa den långt.
[bild]
Jag skulle i princip kunna dra kabeln så. Dock är passagen mellan a och b bara 60 cm bred med stenmurar på sidorna. Hur gör man då med begräsningskabeln och guidekabeln? Kan man få roboten att klippa även den passagen eller klipper den inte när den går längs med guidekabeln?

Laddstationen får nog stå där jag har ritat in den. Vill gärna få den under altanen. Jag fick tips att jag kan ställa in så roboten följer slingan i riktning höger i bild i X antal meter innan den börjar klippa området så blir den ytan klippt.
 
  • Luftvy av hus och trädgård med markerade gränser och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.