Microkatten Microkatten skrev:
Så länge man köper kvalitét så är det nog inte så lätt att köpa helt fel, bara man lite vet vad man har tänkt använda dem till. Men något av en djungel kan det vara, t.ex. om man skall ha bevel up eller bevel down. När det gäller bench planes har jag själv kört det traditionella spåret med nr 7, 5 och 3 som bashyvlar, vilket fungerar utmärkt.
De två primära användingsområdena som jag tänker mig för en lite större hand hyvel är att göra ovansidan på min hyvelbänk (som än så länge bara finns i mitt huvud) plan och något rejälare för att köra i stötlådan. Försöker även hyvla plank själv men har hittills aldrig kommit i mål, utan gett upp och knallat bort till rikt och planhyveln...
 
Microkatten
För den i huvudet existerande hyvelbänken blir ju säkert den 5 1/2 du nu köpt bra. För så långa trästycken så hjälper en 7:a också till. För stötlåda är förstås en tung hyvel inte fel, och gärna lågvinkel, men jag kör även ändträ med min 3:a lite improviserat stötlådeliknande direkt på arbetsbordet. Det viktigaste är nog att ha bra skärpa på stålet snarare än den perfekta hyveln,

Varför kommer du inte i mål med handhyvlingen?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Varför kommer du inte i mål med handhyvlingen?
Dels har jag lite dåliga fastspännings möjligheter f.n för att hyvla bredsidorna (därav tanken på att bygga en riktig hyvelbänk, fick baktången levererad igår). Men den krassa sanningen är att jag inte är skicklig nog. När jag väl fått några sidor plana och räta, så är jag förbi ev ritslinjer. Så att jag dessutom skulle kunna få till två bitar lika breda och tjocka känns ganska långt bort, men det är väl bara att öva.

Ang vassa stål så håller jag med till hundra procent, att fortsätta gneta på med hyveln efter att stålet blivit slött för att bara få till det sista är nog det sämsta man kan göra. Ett vasst stål i en "dålig" hyvel måste vara bättre än ett slött stål i en 3000:- hyvel, så att lära sig att vässa stålen utan att det känns som ett krångligt avbrott känns som väl investerad tid.
 
Microkatten
Ja, bra och stabil fastspänning är viktig för handhyvling. Mitt MFT-bord är lite för lätt och rangligt så även jag har tänkt bygga en hyvelbänk. Någon gång. Virke är införskaffat i alla fall. Om du inte läst Christopher Schwartz bok Work Benches, gör det innan du börjar bygga! Inga undanflykter. Läs! ;)

Det enda sättet att lära sig hyvla är att hyvla. Jag antar du läst och youtubat om winding sticks, vridning, high spots, diagonalhyvling, fiberriktning o.s.v. I teorin är det inte så svårt...:thinking: En skrubbhyvel kan vara bra om virket är mycket vridet eller om man behöver avverka mycket trä. T.ex. Veritas skrubbhyvel är inte så fasligt dyr. Själv riktar jag allt med handhyvling, men planhyvlar ofta med maskin, då räcker det med att hyvla bara tillräckligt bra.
 
Nu har Dans hyvel kommit till sitt nya hem, behövde inte lägga mer än en timme på att få det bra. Kan dessutom medela att hennes syster, en helt ny veritas low angel bevel up no 62, väntas anlända hem imorgon.

Närbild på en trähyvel med träspån som ligger på en arbetsbänk, indikerande nyligen användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Hoppas du blir nöjd! Annars får du höra av dig till reklamationsavdelningen.. :)
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Träskylt med texten "KLAGOMÅL Var vänlig tryck på knappen!" och en mössfälla som symboliserar en knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.