Tjena!
Skulle behöva byta ut mina stenplattor som ligger på min altan. Stenarna ligger på någon slags skiva som i sin tur vilar på bjälklaget. Min fråga är hur man lättast fixar till det och vad det är för slags skiva man ska använda, eller om det finns ett annat bättre sätt att lägga det på.
Mvh christoffer
 
  • Altan med slitna stenplattor ovanpå en skiva, en platta saknas och visar understrukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade stenplattor på en altan med synlig underliggande skiva och hål där en platta saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med skadade stenplattor och synligt underliggande bjälklag där en platta saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad altan med trasiga stenplattor och underliggande skiva över bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är anledningen till sten överhuvudtaget? Är det bara för utseende så kan man ju tänka sig många alternativ.
Om du ska lägga ny sten så är det klokt att tänka på dränering, ligger stenen direkt på en (trä-) skiva så kommer skivan ha begränsad livslängd. Jag hade gjort ett glest upplag till stenen i tryckt, a-klassat virke och lagt stenen direkt på det.
 
M Maximarcus skrev:
Vad är anledningen till sten överhuvudtaget? Är det bara för utseende så kan man ju tänka sig många alternativ.
Om du ska lägga ny sten så är det klokt att tänka på dränering, ligger stenen direkt på en (trä-) skiva så kommer skivan ha begränsad livslängd. Jag hade gjort ett glest upplag till stenen i tryckt, a-klassat virke och lagt stenen direkt på det.
egentligen ligger en eldplats ovanför stenen intill dörren. Nu är den aldrig i bruk utan det är mer att jag vill bevara utseendet då detta varit i familjen sen långt innan jag funnits.
Det är ett upphöjt deck så skulle uppskatta att det är ca 40cm ner till marken. Under stenen går det träbjälkar som tyvärr inte går precis där man går när man kliver ut ur dörren vilket lett till detta hål då stenen inte har något stöd precis där hålet är. Tänker att jag får skruva dit en till bjälke som stöd. Lägga en skiva som stenen får vila mot och sen byta ut stenen till något som inte är slitet och trasigt. Jag har i princip aldrig gjort något inom bygg så enkla termer uppskattas :)
men då är frågan vad jag ska använda för skiva, bruk för att fästa stenen samt fog emellan. Sen undrar jag om man kan få färdigskuren sten i rätt mått eller om det blir att hyra maskin för detta.

otroligt tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.