Hej!
Jag har 100mm spirorör (torrluft) i krypgrunden. Gissar på 30-40m. Kopplat till en http://www.drybox.se/x4/

Av olika anledningar har jag behov av att gå från 100mm spiro till 32mm PEM. PEM-slangens längd är ca 20m vara 5m är kopplad via t-rör. Man kan tycka vad man vill om konstruktionen, jag har inte bestämt om det kommer behållas eller inte. Tyvärr inte möjligt att "öka dimensionen" med fler PEM-slangar utan utrymmet medger endast en 32mm PEM, tror innermåttet är ca 26mm.

Det blir så klart ett väldigt tryckfall och luften orkar inte hela vägen fram. Har testat att koppla in en sån här precis före övergången: https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/ventilationsflakt-2000028257
Det blev bara marginellt bättre lufthastighet/flöde eller vad man ska säga.

Frågan, är det ens möjligt att med någon fläkt ordna detta? Syftet är att cirkulera in torrluften i ett område. I så fall, kan någon ge tips på en sådan fläkt?
 
Redigerat:
tommib
Spontant, utan att räkna på det, skulle jag säga nej. Du kan inte trycka in luft på det sättet i en PEM-slang med en fläkt. Ev skulle det gå med en kompressor men jag ser inte riktigt vitsen med det och det kommer inte fungera bra i någon mening.

Är det andra utrymmet tillgängligt? I så fall är bästa lösningen att dra el dit och installera en till avfuktare.
 
"30-40 meter" och "20 meter" låter som långa avstånd för att vara i en grund eller?
 
tommib tommib skrev:
Spontant, utan att räkna på det, skulle jag säga nej. Du kan inte trycka in luft på det sättet i en PEM-slang med en fläkt. Ev skulle det gå med en kompressor men jag ser inte riktigt vitsen med det och det kommer inte fungera bra i någon mening.

Är det andra utrymmet tillgängligt? I så fall är bästa lösningen att dra el dit och installera en till avfuktare.
Förenklat kan man säga att ca 100 m2 har krypgrund (avfuktare) och 40 m2 har platta på mark (uteluftsventilerad). Krypgrunden har sorptionsavfuktaren ovan, med rör fördelat i de 100 m2. Bedömt 30-40m i olika längor.

Det andra utrymmet är en platta på mark, 70-talskonstruktion. På det uppreglat golv. Det jag vill göra är att leda in torrluften från Dryboxen till det utrymme som är mellan betongplattan och golvbjälklaget. Vi pratar 0,5-3,5 cm utrymme. Jag vill att torrluften cirkulerar där. Det ryms således inte mer än en 32 mm PEM i utrymmet. Jag kan bara få in en PEM-slang och inte flera. Därav har jag utmaningen i att få in tillräckligt med luft via PEM-slangen. Med en kompressor, utan torrläggning, blir väl luften dessutom mättad med fukt. Vilket jag inte vill ha.
 
tommib
Glöm kompressorn, det är inte relevant.

Du kommer inte kunna leda in någon luft från din avfuktare under golvet. Titta på nivellgolv och motsvarande produkter, de är avsedda för att lösa ditt problem.

Vad menar du med att din platta på mark är uteluftsventilerad?
 
Har kikat på dessa varianter men ser inte hur jag ska få till en tillräckligt tjock isolering med dessa produkter. Får kolla mer på det.

Uteluftsventilerad kanske är fel ord, men det är fyra ventiler. Två per kortsida, i ytterhörnen. Det blir som en vindtunnel igenom och golven känns alltid kalla. Fuktmässigt är det kruttorrt i plattan. Bjälklaget ligger på 5-8% fuktighet i träet och syllen på 7-11%. 42 år gammal konstruktion men verkar ju fungera bra ur fuktsynpunkt, men inte kyla.

Därav vill jag täta grunden och leda in torrluft istället. Vet inte om Penthon kan vara ett alternativ, men nu är vi inte på grunder vilket kanske är fel forumavdelning. Så åter till frågan, det kommer inte fungera att trycka in den mängden luft jag vill ha i en PEM-slang förstår jag.
 
tommib
Varför är det en vindtunnel under ditt golv? Det är en konstruktion som verkar märklig och jag har inte hört talas om den. Kanske någon annan vet?
 
Gubben som byggde lever inte längre så varför vet jag tyvärr inte. Det blir ett drag igenom, sen om konstruktionen är rätt/bra vet jag inte.
 
Är det en heltäckande platta på marken som man leder in uteluft ovanför? Det låter som en väldigt udda konstruktion? Hur är golvet ovanför plattan konstruerade?
 
useless useless skrev:
Är det en heltäckande platta på marken som man leder in uteluft ovanför? Det låter som en väldigt udda konstruktion? Hur är golvet ovanför plattan konstruerade?
Svar ja. Betongplatta, ganska ojämn. Ovanpå kantelementet av betong ligger någon form av asfaltspapp och sedan syll. I syllen har man spikat golvreglar, ca 5m långa. Ca cc60. Golvreglarna vilar på kilar av trä. Träkilarna ligger på någon form av asfaltspapp mellan kilen och betongplattan. I kantelemten finns det 4 st 100x100mm ventilationshål.

Golvbjälkarna är 50x200mm. Trossbotten är vad jag gissar fanns över på gården. Isolering ca 150-180mm.

Mellan betongen och golvbjälkarna är det 0,5-4 cm höjd där luften cirkulerar.

Tror konstruktionen heter platta på mark med uppreglat golv.

Okänt vad som finns under plattan. Byggår 1978. Rummet är ca 8x5m.
 
Vad fyller luftspalten och den cirkulerande luften för funktion?
 
useless useless skrev:
Vad fyller luftspalten och den cirkulerande luften för funktion?
Kan bara gissa. Cirkulerar bort fukt som kommer från plattan? Undvika trä mot betong?

Pratat med en del yrkesfolk inom fukt samt försäljaren av avfuktaren och det bästa var att cirkulera torrluft. Så frågan är hur jag ska få in torrluften när det är för lågt flöde i PEM-slangen.
 
Att den som säljer avfuktare tycker att det är en bra idé att cirkulera avfuktad luft är väl inte så konstigt?
Det måste finnas bättre sätt att bryta kapillär fukt? Tjärpapp, plast eller cellplast t ex.
 
Nej, så klart, så långt är även jag med.
Hörde mig för ang detta med plast eller inte plast och det rekommenderades inte att lägga plast eller dyl på plattan för det skulle kapsla in fukten istället för att den skulle cirkuleras med torrluft. Undertrycket skulle göra att den fuktiga luften ventileras ut av avfuktaren. Företaget som sålt avfuktaren var de enda som rekommenderade plast på betongen.
 
Rent tekniskt spelar det ingen roll om du 'kapslar in' fukt i en betongplatta så länge den inte fryser. Det låter som att det är större risk för frysning om man cirkulerar uteluft där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.