Hej!
Målade vårt garagegolv förra året med Beckers Golvfärg Plus (vattenburen enkomponentsfärg). Målade två strykningar direkt på råbetongen och var noggrann med förarbetet (slipning och städning). Kan dessvärre konstatera att färgen släpper lätt vid stötar och slag. Det är kanske inte så förvånande i och med enkomponent.

Men jag vill nu måla om golvet med en epoxifärg, exempelvis Biltemas.

Frågan är, räcker det att tvätta och rengöra golvet innan strykning? Och kommer epoxin i så fall fästa på den gamla färgen? Eller måste jag även skrapa bort den gamla färgen? Den är ju ändå bara ett år gammal..
 
Redigerat:
I o m att det är två helt olika färger skulle jag inte chansa utan slipa bort den gamla innan du målar den nya.
Biltemas färg har för övrigt fått bra betyg på många ställen så den känns som ett bra val.
 
Tomture61
Slipmaskinen måste vara något som kan slipa betong.
 
Jag skulle nog också slipa bort gammal färg. Men jag funderar....
Hyra slipmaskin med slippapper eller med coromant ?
Kan tänka att det slippapper klibbar igen rätt fort ? Slitaget på coromanten borde bli i princip noll och intet men kostnaden blir ändå relativt hög.
Nån som har erfarenhet av ”putsning” av betonggolv?
 
Tomture61
Maskin med slippapper kommer att funka i typ 5 sec :D betong innehåller sten.
 
Ni verkar eniga om att jag bör slipa bort den gamla färgen innan jag lägger på epoxin.

Men hur bör jag slipa bort färgen? Hyra betongslip? Eller använda vinkelslipen med diamant-/stålborste?
 
Hyra betongslip är det enda om du vill ha det bra
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Maskin med slippapper kommer att funka i typ 5 sec :D betong innehåller sten.
Jo tack ;) Tänkte väl mer på färgen. Men menar du att slippapper inte funkar alls på betonggolv ?
Bygger för fullt själv och jag behöver nog putsa betongen lite innan jag målar. Jag har slipat det en gång med coromant, gjutningen blev inte så bra, men det finns lite ojämnheter och byggsmuts kvar.
 
optimum
Vårt garagegolv hade vi målat med så kallad marmofloor. alltså sådan med färgflingor man slänger ut på färgen när man lägger på lack..
Några år med dubbdäck och färgen var kass där bilens hjul varit och flagnade.

Slipade hel golvet med slipmaskin jag hyrde. Brutal sak som slipade ner ca 5 mm i cementlagret.
Trissor med diamantskär som slipade ned ytan.
Rök som bara attans då jag missade att man skulle ha en rejäl dammsugare anpassad för dett.
Sedan lade jag granitkeramik plattor. 30x30 tror jag de är.

Nu efter 10 år så ser golvet perfekt ut och inte minsta märke efter dubb.
Visst en del jobb men det blev jättebra.
Visst mer jobb än att måla men håller.
 
Tomture61
N northernlight65 skrev:
Jo tack ;) Tänkte väl mer på färgen. Men menar du att slippapper inte funkar alls på betonggolv ?
Bygger för fullt själv och jag behöver nog putsa betongen lite innan jag målar. Jag har slipat det en gång med coromant, gjutningen blev inte så bra, men det finns lite ojämnheter och byggsmuts kvar.
Hur du än gör så kommer du till slut att slipa i betongen som innehåller sten, så slippapper är inte lösningen.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vårt garagegolv hade vi målat med så kallad marmofloor. alltså sådan med färgflingor man slänger ut på färgen när man lägger på lack..
Några år med dubbdäck och färgen var kass där bilens hjul varit och flagnade.

Slipade hel golvet med slipmaskin jag hyrde. Brutal sak som slipade ner ca 5 mm i cementlagret.
Trissor med diamantskär som slipade ned ytan.
Rök som bara attans då jag missade att man skulle ha en rejäl dammsugare anpassad för dett.
Sedan lade jag granitkeramik plattor. 30x30 tror jag de är.

Nu efter 10 år så ser golvet perfekt ut och inte minsta märke efter dubb.
Visst en del jobb men det blev jättebra.
Visst mer jobb än att måla men håller.
Kan du visa bild på golvet idag?
 
optimum
P pennybridge skrev:
Kan du visa bild på golvet idag?
Är på semester.
Blir tidigast nästa vecka.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
optimum
P pennybridge skrev:
Kan du visa bild på golvet idag?
Trodde faktiskt det skulle bli lite märken efter dubbdäck men inget.
Har även använt garagedomkraft och pallbockar och det ger inga märken
Lite luriga att kapa men man lär sig.
 
optimum
Hade faktiskt ett par i mobilen. En del annat som stör, bl.a projekt uterum och en bra flaska bilvård. Håll tillgodo.
Andra bilden är där bilens dubbdäck passerat drygt 10 år.

Kan bli lite smuts i fogarna men löses genom att skura lte med rotborste.

Byggmaterial och virke på garagegolv med projekt för uterum och flaska bilvård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flaska med bilvårdsprodukt för hjul rengöring står på ett klinkergolv utomhus med röd vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hade faktiskt ett par i mobilen. En del annat som stör, bl.a projekt uterum och en bra flaska bilvård. Håll tillgodo.
Andra bilden är där bilens dubbdäck passerat drygt 10 år.

Kan bli lite smuts i fogarna men löses genom att skura lte med rotborste.

[bild]

[bild]
Tack! Väldigt likt den klinker jag lade in i mitt garage. Köpt på bauhaus.

Garage interiör med klinkergolv, motorcykel, bil och arbetsbänk med verktyg, samt lagda gummimattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har köpt gummimattor som du ser. Tänker att det kan vara bra med lite skydd.
 
  • Älska
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.