Hej!

Jag har en utmaning jag behöver hjälp med att lösa.:thinking:
Jag har ett hus med en gästlägenhet på ca 70kvm som finns ovanför ett garage. Denna var inte 100% komplett när huset köptes då det saknades dusch samt komplett kök. Snickaren (en vän) noterade att balkarna är gamla och har längre avstånd än vad man numera brukar ha, dock inget större problem.

Problemet - När vi planerade in var duschen skulle vara så såg han att det fanns lite rörelse i golvet under. Fick då sagt att kakel inte är något som kommer att funka bra då det bara kommer att spricka och kräver ett fast golv utan någon rörelse. För att bli av med rörelsen behöver vi förstärka två balkar på något sätt.

Alt 1 - Lägga till två helt nya balkar mellan nuvarande. Omständigt och dyrt och kräver att taket från garaget m.m rivs ner. Nuvarande balkar är flera meter långa.

Alt 2 - Montera 1-2 pelare som stöttar från undersidan från garaget och håller upp balkarna och tar bort all rörelse. Nackdelen är att det tar upp bilplats i garaget + Ser inte så snyggt ut.

Alt 3 - För att ta upp mindre yta kan man förstärka nedifrån med en konstruktion som liknar < . Dvs istället för en pelare rakt nedifrån och upp så går den från taket snett ned mot väggen och sedan ner mot golvet. (glömde bort vad det kallades för)

Alt 4 - Kan man kanske ha något annat istället för kakel? Något som tål mer rörelse?


Ska försöka inkomma med bilder under dagen.
Uppskattar alla tips!:)
 
Bilder från både lgh och garage underlättar absolut.
Bifoga också mått och dimensioner på balkar och garage/lgh. Även gärna layout/ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.