Hej,

Letar efter en lite större kvalitetshyvel, allt med veritas och lie nielsen är slut i lager för närvarande på de butiker jag hittar. Kan tänka mig att betala närmare nypris för rätt objekt, dvs runt 3000 spänn.

Kan även tänka mig "billigare", typ en gammal Stanley men inga restaureringsprojekt.

/Ivar
 
Finns inte norr om Stockholm, men kan skickas.
Lägg ett bud... :)
 
  • En Stanley-hyvel på ett bord med en trasig pappersremsa bredvid, möjligen till försäljning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal trähyvel med mörkt handtag och slitna metallkomponenter på ett vitt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Begagnad Stanley kniv med ett utskjutbart blad synligt, placerad ovanpå ett vitt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Använd hyvel nummer 5 1/2 ligger på ett bord, konstruktion för träbearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns inte norr om Stockholm, men kan skickas.
Lägg ett bud... :)
Utan möjlighet att "klämma och känna" så kan det inte bli något högt bud. Säg 250 + 75 i frakt.
 
I ivp skrev:
Utan möjlighet att "klämma och känna" så kan det inte bli något högt bud. Säg 250 + 75 i frakt.
Ok, det är för lågt, jag tänker att tradera är en hyfsad referens på värdet. (y)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, det är för lågt, jag tänker att tradera är en hyfsad referens på värdet. (y)
Misstänkte det. Fanns inga 5 1/2 på tradera, hittade ett gäng på ebay för run 20-30 euro, därav budet. Kom med ett motbud eller lägg upp den på tradera och skicka länken så budar jag där :)

Om du på något sätt kan "bevisa" att sulan är plan, det är 90 grader mellan sula och vägg (på höger sida...) och att stålet är fräscht så kan jag höja lite men jag vet inte riktigt hur det ska gå till utan att vi träffas och provhyvlar. (jag har redan en no 6 gripwell med pajas spånbrytare, kasst stål och en vägg som inte är 90 grader)
 
I ivp skrev:
Misstänkte det. Fanns inga 5 1/2 på tradera, hittade ett gäng på ebay för run 20-30 euro, därav budet. Kom med ett motbud eller lägg upp den på tradera och skicka länken så budar jag där :)

Om du på något sätt kan "bevisa" att sulan är plan, det är 90 grader mellan sula och vägg (på höger sida...) och att stålet är fräscht så kan jag höja lite men jag vet inte riktigt hur det ska gå till utan att vi träffas och provhyvlar. (jag har redan en no 6 gripwell med pajas spånbrytare, kasst stål och en vägg som inte är 90 grader)
Jag kan mäta och ta lite fler bilder, jag är ju självklart inte ute efter att lura på dig något skräp!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kan mäta och ta lite fler bilder, jag är ju självklart inte ute efter att lura på dig något skräp!
Nej det förstår jag, din avatar och signatur borgar ju för hög kvalite :)
 
LN 62 verkar finnas i lager iaf. Men du vill inte ha fasen upp eller?
 
jonmo jonmo skrev:
LN 62 verkar finnas i lager iaf. Men du vill inte ha fasen upp eller?
Jag kan tänka mig det, verkar ju vara en riktig vattendelare bland "proffsen" på youtube. Hade primärt ställt in mig på Veritas variant efter att bla ha tittat på Estleas tool duel men den verkar slut i hela världen.

Vilken butik hade ln 62 i lager?
 
Här kommer det lite mer bilder, avdammat och isärplockat..
Jag kan ju ingenting om hyvlar, den här följde med i husköpet, och har hängt på en krok sen 2012 minst. Gubben som sålde kåken var modellsnickare...
Det enda felet jag kan hitta är att någon slagit i kanten och troligen filat ner märket. Markerar det på bilden.
Vet inte om det syns på bilden, men man kan ana en strimma ljus på mitten under stålskalan, men jag hittade inte bladmåttet.. Det är dock extremt lite, jag vet inte vad toleransen för planhet är på en hyvel.. Mätt tvärs över ser det perfekt ut.....
 
  • Digital vinkelhake visas på 89.9° mot äldre trähyvel, med möjlig ojämnhet markerad, mot mönstrad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre olika hyvelblad ligger på en brun yta, varav ett har en synlig märkning "STANLEY".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre delar av en hyvel, upplagda på ett bord, med markerat slitage och kantfel på mittenstycket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre trähyvel med stålskala ovanpå för att visa planhet, skada vid kanten markerad, utomhus på bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla handsnidade hyvel med en stålskala placerad över dess yttersida markerar ett mindre nedsatt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal hyvel med stålskala ovanpå för att kontrollera planheten, ligger på ett träbord utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en metallstålskala över en gammal trähyvel för att visa planhet med trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppifrånvy av en blå gammal hyvel med trähandtag märkt "Made in England No 5 1/2" liggande på en brun yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hyvel med synlig skada på kanten, avdammat och isärplockat, på en brun bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avdammad, isärplockad trähyvel med märken, närbild på en möjlig skada och stålskala bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Neddammat hyvelstål med markerad defekt kant, belyst från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
I ivp skrev:
Jag kan tänka mig det, verkar ju vara en riktig vattendelare bland "proffsen" på youtube. Hade primärt ställt in mig på Veritas variant efter att bla ha tittat på Estleas tool duel men den verkar slut i hela världen.

Vilken butik hade ln 62 i lager?
Swedendro, men jag fördjupade mig inte, kanske missade att den var slut.

Annars ser ju hyveln ovan helt ok ut!
 
jonmo jonmo skrev:
Swedendro, men jag fördjupade mig inte, kanske missade att den var slut.

Annars ser ju hyveln ovan helt ok ut!
Swedendro jobbar utan lagersaldo på sin hemsida, men de svarar snabbt på mail.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Microkatten
Fine-tools.com har Veritas LA Jack Plane med pm-v11 blad i lager. De verkar dessutom ha Veritas custom bench planes hemma, vilket även Axminster kan ha. Classichandtools.com har LN nr 5 hemma. Workshopheaven.com har Quangsheng nr 5 och 5 1/2 hemma.

Det är bara att beställa! ;) Eller så slår du till på fyndet som @Dan_Johansson erbjuder dig!
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Fine-tools.com har Veritas LA Jack Plane med pm-v11 blad i lager. De verkar dessutom ha Veritas custom bench planes hemma, vilket även Axminster kan ha. Classichandtools.com har LN nr 5 hemma. Workshopheaven.com har Quangsheng nr 5 och 5 1/2 hemma.

Det är bara att beställa! ;) Eller så slår du till på fyndet som @Dan_Johansson erbjuder dig!
Det ena behöver inte utesluta det andra ;-) , Dan ska bara köra klart sina jobbmöten sen åker den på posten till mig. Beroende på hur väl den funkar så tar jag beslut om nästa inköp.

Ang Veritas LA på finetools, deras sida kändes lite förvirrande, men nu när jag tittar nogrannare så verkar du har rätt, de har den i lager med pm-v11 stål. Blir bara så nervös över att man köper "fel" hyvel, med alla olika beteckningar och halv nummer.
 
Microkatten
Så länge man köper kvalitét så är det nog inte så lätt att köpa helt fel, bara man lite vet vad man har tänkt använda dem till. Men något av en djungel kan det vara, t.ex. om man skall ha bevel up eller bevel down. När det gäller bench planes har jag själv kört det traditionella spåret med nr 7, 5 och 3 som bashyvlar, vilket fungerar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.