Den här spisen har ursprungligen varit inkopplad via den grå perilexkontakten men är i nuläget inkopplad med en spisvakt (den vita perilexkontakten). Jag vill nu koppla ur spisvakten och ansluta spisen med den gamla grå perilexkontakten. Elementpänningen är 400 v och kan tydligen kopplas in via 2 fas alt 3 fas enlighet med spisens kopplingsschema. Bilden med kopplingsplintarna är hur spisen är ansluten nu med den vita perilexkontakten. Kopplingsschema för spis med markeringar för 2-fas och 3-fas anslutning på en metallplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spis kopplingsplint ansluten med vita perilexkontakten för 400 V, visas i öppet kabinett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsplint i en spis med flera anslutna kablar och två olika färgade perilexkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elsladd med avskalade ändar inklusive jordkabel ligger på ett marmormönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spisvakt ansluten till en vit perilexkontakt ovanpå en bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en grå perilexkontakt med tre pinnar som står oansluten mot en kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1) Är det ngn fördel med endera anslutningen 2 alt 3 fas i det här fallet?
2) Den ursprungliga anslutningen med den grå perilexkontakten, var den gjord med 400 v 2 fas? Den nya med 400 v 3 fas (den vita perilexkontakten)?
3) Vad är rekommendationen, om jag vill koppla bort spisvakten, hur ska den kopplas in?
 
tommib
Du får större tillgänglig effekt med trefas så koppls in den enl det alternativet. Den grå perilexproppen saknar nolla men spisen ska heller inte ha någon så den går bra att använda.


Läs spisbibeln.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tack för svaret. Originalanslutningen (grå perilexkontakten) är från 1995 så då antar jag att den blå kabeln inte är nollan utan en fasledare som idag motsvarar grå.

Så rent konkret hur kopplar jag en tåtarna till vilka plintar?
Brun till plint 1 o 2
Svart till plint 3 o 4
Blå till plint 5
Jord till jord
 
tommib
Du ska koppla som du beskriver.

Blå "motsvarar" inte grå. Blå kan vara fasledare både då och nu, precis som den kan vara nolla, tändtråd eller något annat. I den här applikationen, med en trefaskabel utan nolla, så är blå en fasledare idag också. Reglerna säger att en nolla, om den finns, ska vara blå. Däremot säger de inte att blå måste vara nolla (notera den semantiska skillnaden).

Färger är kul men som vanligt när det gäller el så ska man verifiera genom mätning, aldrig lita på färger. Strömmen är färgblind och kan finnas där oavsett färg på plasten.

För en mer detaljerad genomgång, läs gärna spisbibeln.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ok tack för hjälpen. Allt gick bra och spisen funkar utmärkt!
 
(y)
Hoppas middagen vad smaklig!
 
Redigerat:
  • Gilla
mzilikaze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.