Vår spishäll verkar ha gett upp, och nu sitter jag och försöker reda ut vad vilka alternativ som finns, utan att vi behöver bygga om halva köket.

Vår befintliga spishäll är en Gaggenau CK590215. Den är nedsänkt i en stenskiva, och hällens yttermått (den del som sticker upp ur bänkskivan) är 89x51 cm. Hålet är något mindre, dvs. spishällens ytterkant vilar ovanpå bänkskivan. Under hällen har vi lådor, typ besticklådor etc., men det översta utrymmet till vänster under hällen upptas av spishällens vridreglage (se bild).

Spisen är inkopplad med en stickkontakt som har fyra runda pinnar och en platt i mitten (se bild).

Så nu är frågan vad vi ska köpa för modell för att få tag på något som passar med så lite modifikationer som möjligt, utan att vara vansinnigt dyr. Gärna en induktionshäll.

Några frågor som jag funderar på:

1. Hur är det med måtten, är det så att alla som ligger omkring 90 cm kommer att passa i samma hål, dvs. är det en standard man kan lita på, eller måste man mäta på millimetern och välja en häll som har exakt rätt mått?

2. Reglagen som i dagsläget sitter inbyggda bland lådorna, går de att återanvända på något sätt? Eller måste de bytas ut? Jag har inte hittat någon 90-häll med fysiska reglage (förutom en konstig SMEG med induktion samt en gasplatta), alla verkar ha reglagen ovanpå. Helst hade vi velat ha reglagen precis som nu.

3. Har alla spishällar den typ av stickpropp som passar i vårt uttag? Och kan man använda vilken som helst, eller måste man titta på spänning och maxeffekt, kanske ytterligare någon parameter?
 
  • Nedsänkt spishäll i stenbänk ovanför lådor med vridreglage till vänster under hällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett vit elektrisk stickpropp med fyra runda pinnar och en platt i mitten framför en oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
När det gäller elinkopplingen så måste du mäta bara proppen säger inget.
Måtten på hällar har ändrats över tiden men har du tur så får du i en nyare så du slipper såga ut.
Vred är tyvärr inte på modet det är synd för det är överlägset. Det är bara i riktiga kök man finner sånt idag.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
När det gäller elinkopplingen så måste du mäta bara proppen säger inget.
Måtten på hällar har ändrats över tiden men har du tur så får du i en nyare så du slipper såga ut.
Vred är tyvärr inte på modet det är synd för det är överlägset. Det är bara i riktiga kök man finner sånt idag.
På undersidan av hällen står:

AC 230/400V 50hz
Max. 8300W

Säger det något? Varför står det både 230 och 400V tro, funkar den med vilket som?

Ang. vreden är det synd men inte så mycket man kan göra åt det antar jag.
 
Att det står 230/400 V innebär att den kan användas både med enfas och trefas. Om du inte vet vad du har får du antingen mäta med exempelvis en multimeter, eller så köper du en ny spis som funkar både med en- och trefas.
Jag hade anlitat en elektriker till att installera den om du känner dig osäker/ lägga till installation när du köper den.
 
A
M MartinP666 skrev:
På undersidan av hällen står:

AC 230/400V 50hz
Max. 8300W

Säger det något? Varför står det både 230 och 400V tro, funkar den med vilket som?

Ang. vreden är det synd men inte så mycket man kan göra åt det antar jag.
Nej det räcker inte
Man måste se hur inkopplingsalternativen ser ut
 
Jag skulle säga att vred är på stark frammarsch. Kolla annonser för trendiga kök i inredningmagasin. Majoriteten har nu vred.
 
T TowaTei skrev:
Den här med fem zoner har ungefär samma storlek och dessutom fem rattar för montering på ungefär samma sätt som er gamla häll så den får nog ses som en direkt ättling till den ni har idag, men som det mesta från Gaggenau idag så kostar den löjligt mycket – ca 50k vilket är smått bisarrt! Men som sagt, den är dagens motsvarighet till er nuvarande.

[länk]
Ja 50k är lite i högsta laget, tänkte mig snarare 10-15 :crysmile:
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag skulle säga att vred är på stark frammarsch. Kolla annonser för trendiga kök i inredningmagasin. Majoriteten har nu vred.
Synd då att de inte finns att köpa...
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Hej,
Jag har motsvarande problem, också i stenbänkskiva...

hur löste du/ni problemet?
 
K Kenzo33 skrev:
Hej,
Jag har motsvarande problem, också i stenbänkskiva...

hur löste du/ni problemet?
Det visade sig att vår häll sannolikt lagt av pga att något blivit fuktigt i elektroniken när en gryta kokat över, så när allt torkat upp fungerade den som vanligt igen. Och efter det har det inte varit några problem. Så problemet med att hitta en ny häll hittade vi aldrig någon lösning på tyvärr.
 
M MartinP666 skrev:
Det visade sig att vår häll sannolikt lagt av pga att något blivit fuktigt i elektroniken när en gryta kokat över, så när allt torkat upp fungerade den som vanligt igen. Och efter det har det inte varit några problem. Så problemet med att hitta en ny häll hittade vi aldrig någon lösning på tyvärr.

Ok, tack för snabbt svar. Jo våran funkar också fortfarande men börjar bli lite ”svårmanövrerad”
 
K Kenzo33 skrev:
Ok, tack för snabbt svar. Jo våran funkar också fortfarande men börjar bli lite ”svårmanövrerad”
Skriv gärna en rad här ifall ni hittar någon bra lösning!
 
M MartinP666 skrev:
Skriv gärna en rad här ifall ni hittar någon bra lösning!

Absolut gör vi det
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
1. Hur är det med måtten, är det så att alla som ligger omkring 90 cm kommer att passa i samma hål, dvs. är det en standard man kan lita på, eller måste man mäta på millimetern och välja en häll som har exakt rätt mått?

2. Reglagen som i dagsläget sitter inbyggda bland lådorna, går de att återanvända på något sätt? Eller måste de bytas ut? Jag har inte hittat någon 90-häll med fysiska reglage (förutom en konstig SMEG med induktion samt en gasplatta), alla verkar ha reglagen ovanpå. Helst hade vi velat ha reglagen precis som nu.

3. Har alla spishällar den typ av stickpropp som passar i vårt uttag? Och kan man använda vilken som helst, eller måste man titta på spänning och maxeffekt, kanske ytterligare någon parameter?
1. Försök att lyfta upp hällen och mät hålet i stenskivan för att se vilka hällar som kan tänkas passa.

2. Reglagen kan inte användas och hällar med separata reglage är ovanliga och dyra.

3. Inga hällar kommer med den där kontakten men man kan montera kontakten på den nya hällen. Ta hjälp av någon som vet vad den pysslar med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.