M
Jag köpte och planterade vintergrön liguster (ca 60-80 cm höga) i höstas.
Toppade dem lite vid plantering, enligt rekommendation.
De har tagit sig fint och jag har redan fått "ansa" ganska rejält på bredden vid två tillfällen.
Även höjden har tilltagit rejält, och de nya skotten/grenarna är mellan 30 och 50 cm långa.
Till min fråga: Jag vill ju såklart ha en så tät o fin häck som möjligt, och vill göra allt rätt, men kan inte hitta någon info angående _när_ det är mest lämpligt att justera _höjden_ på häcken, bara att det är lagom att släppa upp den ca 15-20 cm per år (?)..
Bör jag vänta till sensommaren eller kan jag kapa på höjden redan nu?
Bifogar bilder.

Välväxt vintergrön ligusterhäck längs en gångväg med gångstig och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En välansad vintergrön ligusterhäck längs en trottoar som visar tecken på god tillväxt och behov av beskärning i höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag har alltid föredragit att kapa mycket på vårvintern och endast putsat på sensommaren (juli, augusti, september).
 
  • Gilla
Martina77
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har alltid föredragit att kapa mycket på vårvintern och endast putsat på sensommaren (juli, augusti, september).
Det som vuxit ut på höjden är väldigt långt och "svajigt", så de kastas åt alla håll när det blåser. Tänker att jag gärna vill klippa bort en bit (20-30 cm) för att få även toppen mer stabil, men vet som sagt inte om jag kan göra det redan nu, eller om jag bör vänta någon månad till..
Häcken är ju inte ens ett år gammal så jag vill inte riskera något då den nu tagit sig så himla fint.
 
BirgitS
Man brukar tala om två beskärningsperioder vårvintern och sensommaren, och juli tillhör sensommaren (liksom augusti och september) så att klippa nu eller om en månad spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Martina77
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar tala om två beskärningsperioder vårvintern och sensommaren, och juli tillhör sensommaren (liksom augusti och september) så att klippa nu eller om en månad spelar ingen roll.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.