P
Finns det något trådat alternativ till KNX? Tänker mest på knappar och in signaler.

Jag har lite funderingar mot PLC men då kommer det kräva inviduella kablar till varje knapp.
Men! jag kan använda vilken "knappfamilj/utseende" jag vill och det räcker med passiva knappar + det är 24V eller lägre vilket gör att jag kan själv dra dessa... Eller är det så att man kan med KNX välja knapp själv och det sitter något i dosan som omvandlar knappen till signal på knx-bussen?
 
Folk brukar väl köra med återfjädrande vilka-som-helst-brytare till knx om de inte vill köra knx-native.
 
P
Men kräver inte knx knappar via seriebus?
 
tommib
Det finns ingånsmoduler för KNX som ansluts till potentialfria brytare. Då kan du använda valfri serie.
 
G
P PappasHammare skrev:
Finns det något trådat alternativ till KNX? Tänker mest på knappar och in signaler.

Jag har lite funderingar mot PLC men då kommer det kräva inviduella kablar till varje knapp.
Men! jag kan använda vilken "knappfamilj/utseende" jag vill och det räcker med passiva knappar + det är 24V eller lägre vilket gör att jag kan själv dra dessa... Eller är det så att man kan med KNX välja knapp själv och det sitter något i dosan som omvandlar knappen till signal på knx-bussen?
Du kan ju köra något bus-system med knappar o.dyl.
Men troligen kan det bli dyrare än att dra en kabel till varje pryl.
Eller distribuerade IO:n om du har flera saker i närheten av varandra, för att sedan ta en kabel till PLC:n t.ex.
 
tommib
Här är ett exempel på en interfacemodul för KNX.

https://www.eibmarkt.com/us/product...html?userLocale=US&CountryID=211&Currency=USD

Med den kan du ansluta fyra knappar och har fyra utgångar för lysdioder. Det är ett exempel bland väldigt många. Här är en annan.

https://www.eibmarkt.com/cgi-bin/ei...2c1db02747ac1e040205b0/Product/View/NS6508688

Du kan förstås också bygga något helt eget och koppla det mot KNX via något interface men det verkar väldigt besvärligt. KNX i sig är ganska meckigt och framför allt dyrt för en privatperson eftersom en licens för ETS5 kostar typ 10 kkr och krävs för att du ska kunna programmera systemet.
 
Jag kan inte riktigt se vinsten med PLC.
Det är möjligt att det går att spara några spänn men antagligen med stora begränsningar och betydligt mindre flexibilitet som konsekvens. Vidare tror jag risken är stor att man får ett hus med en mycket udda och oortodox elinstallation.

Det är mycket riktigt så att programvaran för KNX är dyr men systemet som sådant anser jag är överlägset de flesta andra system.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
P
Har läst lite om KNX nu..
Intressant att man inte har en central utan låter alla "ingångar" sända och sen måste man konfigurera alla mottagare för att lyssna på "ingångens" meddelande...
Men tack med lite länkar till moduler/inköpsställen.

Eller jag kanske skulle starta en annan tråd för dessa frågeställningar runt KNX..

Har egentligen inte mycket över för stängda system.
Men visst att göra ett eget gör det udda för andra men jag hade inte tänkt att sälja.... + att jag kan lägga till vilka ingång/utgångs moduler jag vill. Tex data från nätet. Och då menar jag inte "appstyrning" utan vädret kanske .

Men det verkar som att dra en egen slang till alla knappar gör att man kan välja sen hur man vill ha det och det går att ha en central per våning..
 
P PappasHammare skrev:
Intressant att man inte har en central utan låter alla "ingångar" sända och sen måste man konfigurera alla mottagare för att lyssna på "ingångens" meddelande...
Däri ligger mycket av fördelarna med KNX som jag ser det...ger mycket hör driftsäkerhet samt god redundans.
För övrigt kan man med fördel komplettera ett system med en central enhet för mer komplexa funktioner samt visualisering, dock utan att den grundläggande funktionaliteten äventyras eller påverkas.

P PappasHammare skrev:
Men det verkar som att dra en egen slang till alla knappar gör att man kan välja sen hur man vill ha det och det går att ha en central per våning..
Fördelen med en busskabel är att det är väldigt lätt att även använda sensorer som komplement till knappar utan att behöva förbindelse med elcentralen. (t.ex. rörelsesensorer, närvarodetektorer, ljussensorer etc.)
Allt som behövs är en förbindelse med busskabeln någonstans i huset.
 
P PappasHammare skrev:
Men det verkar som att dra en egen slang till alla knappar gör att man kan välja sen hur man vill ha det och det går att ha en central per våning..
En av dom stora fördelarna med KNX är att det är ett bussystem med en busskabel som man kan dra nästan hur som helst och man behöver inte använda några terminieringsmotstånd i början och slutet.
Man kan alltså enkelt utgå med en eller två busskablar från elcentralen och sy ihop alla tryckknappar, närvarosensorer m.m. och slipper dra just en slang från centralen till varje tryckknapp.
Så gjorde man med IHC/ELKO Living system och det är helt uppåt väggarna galet för att det blir så ohyggligt många slangar till centralen vilket krånglar till det både för snickaren och elektrikern.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.