Har en Husqvarna som helt plötsligt en dag slutade ladda, när man manuellt trycker in den i laddningstationen får den kontakt, "blippar till" och visar "laddar" på skärmen i cirka 5sek sen återgår den till "driftläge".

Så fort den lämnar laddstationen dör den, så den verkar inte lyckas ladda batteriet överhuvudtaget.
Har putsat bläcken överallt ordentligt, mätt spänningen och fått fram runt 18V
Har bytt batteri och då gick maskinen igång tills dess att det var dags att ladda det batteriet

Någon som har en aning vad det kan vara som är fel här?
 
Du kan få lite info om du går in i testmenyn, tryck och håll nere 0, sedan kan du via en ny meny läsa av batterispänning och laddström.
Dock låter det som att du har något avbrott eller elektronikfel på din klippare. Hur gammal är den?
 
  • Gilla
bossel51
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du kan få lite info om du går in i testmenyn, tryck och håll nere 0, sedan kan du via en ny meny läsa av batterispänning och laddström.
Dock låter det som att du har något avbrott eller elektronikfel på din klippare. Hur gammal är den?

Den är 4-5 år tror jag
ska kolla detta
 
Hej. har fått precis samma problem med min automower 305. Kom du fram till vad felet var på din maskin?
 
Bytte transformatorn
 
  • Gilla
MajaKatten och 2 till
  • Laddar…
Det finns 3st vanliga elfel som jag råkat ut för med en R40Li, vilket är samma klippare i annan kostym.

1. Lågspännings elkabeln (Röd-Svart) från nätdel till laddstation är inte fuktresistent och kopparen inte förtennad. Så kabeln ärgar med tiden sönder innuti ytterhöljet. Köpte en Skyllermarks minirulle FK1099 0,75mm2 förtennad dubbelledare och lödde om i originalkontaktdonen. https://sutars.com/skyllermarks-produkter/kablar/minirullar/

2. Laddblecken på roboten. Laddblecken är i koppar, sitter skruvade med en rostfri skruv som har en pappbricka mellan den förtennade kopparringkabelskon. Denna pappbricka förmultrar med tiden så det blir glapp mellan laddbleck & ringkabelsko. Samt att de olika materialen ger galvanisk korrision. Skruva loss bakhjulets infästning (3st torx) och därefter laddblecken (1st torx / bleck). Rengör och rugga upp kontaktytorna med stålull eller fin smärgelduk. Fetta in ringkabelskorna och skruva tillbaka utan pappbrickan (Klipp eventuellt till en plastbricka) så det blir tajt kontakt.

3. Det blir galvanisk korrsion vid laddblecken på laddstationen. En kombination av rostfria laddbleck, rostfri skruv, kopparringkabelsko och kopparkabel. Ringkabelskorna ärjar sönder så det pulveriseras. Skruva loss laddblecken (1st torx / bleck) Ersätt ringkabelskorna med nya, löd helst för bästa resultat. Eventuell får man förlänga eller byta den korta kopparkabeln, lite beroende på hur skadad den blivit av fuktinträngning och ärj.

4. Såklart kan även nätdelen gå sönder och reservdelsåterförsäljarna såljer såklart gärna dyra originalreservdelar även om det inte behövs. Jag har fortfarande originalnätdel från 2012. Så kolla först upp ovan tre punkter.

Tyvärr har Husqvarna använt lite för billiga material och lösningar för dessa elanslutningar. Ovan egen fix har kostat "en dryg hundralapp" medan original reservdelar eller timdebitering hade kostat tusenlappar. Har grannar som med R40Li/R70Li/305 bytt till original nätdelar, elkablar & laddstation + service/reparation av klippare för stora pengar, men där det visat sig vara ovan "enkla" fel.
 
  • Gilla
Vegaard och 4 till
  • Laddar…
F frav skrev:
Det finns 3st vanliga elfel som jag råkat ut för med en R40Li, vilket är samma klippare i annan kostym.

1. Lågspännings elkabeln (Röd-Svart) från nätdel till laddstation är inte fuktresistent och kopparen inte förtennad. Så kabeln ärgar med tiden sönder innuti ytterhöljet. Köpte en Skyllermarks minirulle FK1099 0,75mm2 förtennad dubbelledare och lödde om i originalkontaktdonen. [länk]



TACK för info där sparade jag många tusenlappar.

Jag skruva åt skruvarna till laddblecken och då funka allt igen.
Jag hade strul att batteriet inte laddades upp.
Gjorde som du sa . Nu funka allt igen

mvh Mike


2. Laddblecken på roboten. Laddblecken är i koppar, sitter skruvade med en rostfri skruv som har en pappbricka mellan den förtennade kopparringkabelskon. Denna pappbricka förmultrar med tiden så det blir glapp mellan laddbleck & ringkabelsko. Samt att de olika materialen ger galvanisk korrision. Skruva loss bakhjulets infästning (3st torx) och därefter laddblecken (1st torx / bleck). Rengör och rugga upp kontaktytorna med stålull eller fin smärgelduk. Fetta in ringkabelskorna och skruva tillbaka utan pappbrickan (Klipp eventuellt till en plastbricka) så det blir tajt kontakt.

3. Det blir galvanisk korrsion vid laddblecken på laddstationen. En kombination av rostfria laddbleck, rostfri skruv, kopparringkabelsko och kopparkabel. Ringkabelskorna ärjar sönder så det pulveriseras. Skruva loss laddblecken (1st torx / bleck) Ersätt ringkabelskorna med nya, löd helst för bästa resultat. Eventuell får man förlänga eller byta den korta kopparkabeln, lite beroende på hur skadad den blivit av fuktinträngning och ärj.

4. Såklart kan även nätdelen gå sönder och reservdelsåterförsäljarna såljer såklart gärna dyra originalreservdelar även om det inte behövs. Jag har fortfarande originalnätdel från 2012. Så kolla först upp ovan tre punkter.

Tyvärr har Husqvarna använt lite för billiga material och lösningar för dessa elanslutningar. Ovan egen fix har kostat "en dryg hundralapp" medan original reservdelar eller timdebitering hade kostat tusenlappar. Har grannar som med R40Li/R70Li/305 bytt till original nätdelar, elkablar & laddstation + service/reparation av klippare för stora pengar, men där det visat sig vara ovan "enkla" fel.
OggZ OggZ skrev:
Bytte transformatorn
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.