Hej!vi rev ner några lager tapeter i ett rum för att tapetsera på nytt. Då upptäckte vi ett svart område på nedre delen av väggen. Är detta mögel måntro och vad gör vi åt detta? Tacksam för svar. Svartmögelliknande fläckar på nedre delen av en avskalad vägg i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart mögel på nedre delen av en vägg med flagnande lager av gammal tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för material i väggen? Gips och trästomme eller är det betong?
 
Betong. Vet inte om det är tegel inuti?!
 
Är det en källarvägg?
 
Nej, det är på vårt första våningsplan
 
Hur ser väggen ut på utsidan? Finns det ett stuprör i närheten?
 
Det är putsfasad på utsidan och ja, det sitter ett stuprör i närheten på utsidan, ner från taket, men fläcken är på nedre delen av väggen.
 
Ansluter stupröret ner i ett markrör och finns det då en lövsil eller sitter det en utkastare på stupröret? Med andra ord finns det risk att det har stänkt vatten från stupröret upp på berörd del av fasaden?
 
Den ansluter till ett markrör som gör att det inte kan stänka upp på fasaden
 
Utifrån bilden du lagt upp misstänker jag att det kan vara påväxt men det går inte att vara säker.

Finns det synliga sprickor i putsen på utsidan?
 
Nix, finns inga synliga sprickor i fasaden...
 
Det är som sagt svårt att dra några slutsatser utifrån ett foto. Hade jag upptäckt detta hemma så hade jag fuktindikerat väggen och kringliggande ytor för att se om det är fuktigt eller inte. Oavsett resultat så hade jag tvättat/skrapat bort allt missfärgat från väggen och försökt göra det så dammfritt som möjligt bara för att vara på den säkra sidan. Visade indikeringen torrt hade jag troligen räknat det som en gammal skada med okänd härkomst och inte gjort så mycket mer åt saken annat än att hålla lite extra koll på området. Skulle däremot indikeringen visa på fukt i väggen hade jag fortgått med att undersöka möjliga brister i konstruktionen eller fundera på om det kan vara ett lokalt kondensproblem.
 
Okej. Tack så mycket för ditt svar. Så får det bli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.