A
Står i valet och kvalet mellan två anläggningar.

- Trina solar 325w med solar edge växelriktare med optimerade bakom varje panel

- Trina solar 325w med Huawei växelriktare utan optimerare

Cirka 29 paneler på två tak i väst respektive syd. 9,1kw. ingen egentlig skuggning från träd etc. En panel på väst taket blir skuggad runt 17.00 nu på sommaren.

det optimerade systemet kostar 11.000kr mer.

vilket skulle ni välja? Skulle ni undvika optimerare för att de kan gå sönder och skapa problem?

//David
 
Magnus E K
Spotpriset på el är 3 öre* imorgon. Enda optimeringen är att låta solcellerna stanna hos tillverkaren tills deras pris sjunkit till en bråkdel av nuvarande. (* inte i Skåne)
 
  • Gilla
GoC och 1 till
  • Laddar…
Har du ingen skugga så kör utan optimerare.
Annars med.
 
Har du en panel som blir skuggad skulle jag undersöka annan placering eller kanske skippa den. Skuggning kan drastiskt minska produktionen för hela strängen.
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
Min personliga erfarenheter (som då kanske är felaktig) är att delvis skuggning av paneler minskar betydligt mer än panelens uteblivna effekt. Har jag snö på ca 20% av panelerna (endast i nederkant på mina liggande paneler så de bör ge 2/3 effekt i alla fall) får jag ut ungefär 20% av effekt. Jämförelsen är gjort genom att sedan ta bort snön och se skillnaden (samma väder). Jag har 3 bypassdioder i varje panel.
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.