S
En plåtfasad med frigolit bakom, utan luftspalt och sen sitter den gamla fasaden kvar. Det är en katastrofkonstruktion, om försäkringsbolaget täcker detta blir jag väldigt förvånad.

Man vet ju om konstruktionen när man köper huset, om det fanns andra budgivare så är det troligt att de har tagit med i beräkningen att det kan bli dyrt att få ordning på fasaden, medans en budgivare som inte har så bra koll inte förstår allvaret i situationen och budar på som om inga fel föreligger, vinner budgivningen och sen får ett försäkringsbolag att renovera åt hen, fantastisk idé ifall det är så det fungerar.
 
S SueCia skrev:
En plåtfasad med frigolit bakom, utan luftspalt och sen sitter den gamla fasaden kvar. Det är en katastrofkonstruktion, om försäkringsbolaget täcker detta blir jag väldigt förvånad.

Man vet ju om konstruktionen när man köper huset, om det fanns andra budgivare så är det troligt att de har tagit med i beräkningen att det kan bli dyrt att få ordning på fasaden, medans en budgivare som inte har så bra koll inte förstår allvaret i situationen och budar på som om inga fel föreligger, vinner budgivningen och sen får ett försäkringsbolag att renovera åt hen, fantastisk idé ifall det är så det fungerar.
hej! Tack för dina synpunkter.
I vårt fall vet vi om att det är en plåtfasad men vi vet inget mera om hur det ser ut därunder. Om jag förstått det rätt från mera kunniga än jag själv så kan konstruktioner därunder Ibland vara ok? Men ibland inte? Min fundering är om en besiktningsman kan bedöma det (då jag själv inte kan) o utifrån kan vi bestämma huruvida vi ska köpa eller inte. Om konstruktionen döms ut förstår jag att man lite grann får skylla sig själv o isåfall räkna med att börja renovera så fort som möjligt o ta med kostanden för det i beräkningen
 
Det går att finna ut.
1. Fråga husägaren om konstruktionen.
2. Ev lossa fönsterfoder el var det nu kan vara enklast/snabbast/göra minst skada. Ofta har plåten kommit på i samband med en tilläggsisolering, och då skjuter fasaden långt ut över grundmuren. Det brukar gå att se och/eller känna i underkant hur det ser ut, och isf behöver såklart inget lossas.
 
S
Oldboy Oldboy skrev:
Det går att finna ut.
1. Fråga husägaren om konstruktionen.
2. Ev lossa fönsterfoder el var det nu kan vara enklast/snabbast/göra minst skada. Ofta har plåten kommit på i samband med en tilläggsisolering, och då skjuter fasaden långt ut över grundmuren. Det brukar gå att se och/eller känna i underkant hur det ser ut, och isf behöver såklart inget lossas.
Lite så jag också tänker, konstruktionen bör ha gått att se enkelt på utsticket från grundmuren.
 
S SueCia skrev:
Lite så jag också tänker, konstruktionen bör ha gått att se enkelt på utsticket från grundmuren.
Hmm säkert för en som förstår sig på. Inte för mig. Men vi ska som sagt göra en besiktning innan om hoppas han förstår sig på o kan ge oss information
 
S
A Annaviola76 skrev:
Hmm säkert för en som förstår sig på. Inte för mig. Men vi ska som sagt göra en besiktning innan om hoppas han förstår sig på o kan ge oss information

Menar såklart inte att alla ska kunna det. Men undersökningsplikten tar inte hänsyn till köparens kompetens, man förväntas förvissa sig om vad man köper.

Men nu vet ju inte jag hur försäkringsbolaget ser på saken, jag säger bara att jag skulle bli förvånad då i mina ögon så påverkar konstruktionen i allra högsta grad vad jag skulle buda på huset, då borde man inte kunna åsidosätta detta och sen få ett försäkringsbolag att åtgärda problemet åt en.

Jag säger absolut INTE att du på något vis skulle vara medveten om detta och försöka mygla, men jag säger att det öppnar definitivt upp möjligheten för det ifall det skulle visa sig att det fungerar så.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.