Jag bor i ett tvåvåningshus. Garage i källaren och bostadsdel ovanpå. Om man vill bygga en altan strax ovanför de två garageportarna med en carport under, vad ska man ha för dimensioner på virket för altanen så att den blir stabil och säker? Altanen kommer ju att hamna ca 2 meter ovanför marknivå och behöver stå på stolpar. Finns det några riktlinjer eller ritningar på nätet? Mycket tacksam för en vink i rätt riktning.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Samma dimensioner som för en helt vanlig altan. Du får bara högre stolpar som håller upp altanen. Dom behöver så klart snedsträvas så inte altanen ”vinglar”
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Skall du förbereda för inglasning?

Jag fick riva min altan ovan carporten och göra en ny för att få tillräcklig bärighet. Klart värt det dock. Nu är det förresten garage istället...
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
En sak till, hur skall taket för carporten konstrueras? Altanen kommer ju att behöva vila på detta. I mitt fall så ligger först papptak, sedan glasfiberväv, sedan svetsat presenningstak. På detta är sedan altanen byggd.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar. Nu känns det betydligt enklare :D När det gäller hur carporten skall konstrueras så kan jag bara säga att det inte får regna in i carporten så något slags tak bör finnas mellan altanen och carporten. Kom gärna med förslag hur man kan lösa detta på ett enkelt sätt. Räcker det med att lägga plankor under altanen tex?
 
Enklast skruvar du upp genomskinligt korrugerat plasttak under ”altanen”
 
GoC GoC skrev:
Samma dimensioner som för en helt vanlig altan. Du får bara högre stolpar som håller upp altanen. Dom behöver så klart snedsträvas så inte altanen ”vinglar”
Det blir ju inte riktigt som en vanlig altan, du kan inte avlasta med plintar på samma sätt, beroende på hur bred den blir så måste virkesdimensioner anpassas till spännvidden. Det innebär att den bygger på höjden ovanför garagedörrarna, hamnar golvet på altanen på lagom höjd?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det blir ju inte riktigt som en vanlig altan, du kan inte avlasta med plintar på samma sätt, beroende på hur bred den blir så måste virkesdimensioner anpassas till spännvidden. Det innebär att den bygger på höjden ovanför garagedörrarna, hamnar golvet på altanen på lagom höjd?
Så klart det gör. Du dimensionerar även på den bärlinorna baserat på spännvidden mellan upplagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.