Vi har just rivit en monsterveranda med en ful pool i och tänkte se om vi antingen klarar oss utan pool, eller om vi ska fixa något snyggare nästa år. Det var verkligen ingen bra idé enligt min femåring och hans vilja är lag i det här fallet, så nu ska det beställas en enkel att ha åtminstone i år. Det får bli en utan stålsarg, för den ska monteras ner efter sommaren.

Vi har en asfaltsyta som är stor nog för en rund 4,8 m intex. Ytan är horisontell och slät, men lätt u-formad och 3-4 cm lägre på mitten. Hur illa är det? Ska jag chansa, försöka jämna ut med några träskivor eller ge upp?
 
Responsen var ju rätt begränsad, så jag får väl försöka svara själv. Någon annan kanske undrar samma sak och hittar det här.

En vanlig enkel pool från Bestway med stålram på slät asfalt som lutar. Det skiljer nästan fem cm i nivå mellan lägsta och högsta sidan. Jag pallade upp benen så att de står i våg, men säcken hänger lite snett. Nu ber jag väl poolgudarna om att straffa mig för det här, men hittills har det gått bra trots rätt härjigt badande.

Mitt nästa inlägg här i min egen lilla tråd blir väl med bilder på översvämningen när poolen spruckit.
 
  • Haha
Harrison
  • Laddar…
Spännande...
 
Hep Hep skrev:
Responsen var ju rätt begränsad, så jag får väl försöka svara själv. Någon annan kanske undrar samma sak och hittar det här.

En vanlig enkel pool från Bestway med stålram på slät asfalt som lutar. Det skiljer nästan fem cm i nivå mellan lägsta och högsta sidan. Jag pallade upp benen så att de står i våg, men säcken hänger lite snett. Nu ber jag väl poolgudarna om att straffa mig för det här, men hittills har det gått bra trots rätt härjigt badande.

Mitt nästa inlägg här i min egen lilla tråd blir väl med bilder på översvämningen när poolen spruckit.
Min ovanmarkspool är på en sluttning, vi grävde ut på ovansidan och fyllde upp längst ner, vilket man inte bör göra, har jag fått reda på senare. Men jag satte dit ett antal Leca-block längst ner som stöd och den lösningen har fungerat väl, eftersom poolen är nu 27 år gammal. Men marknivån under poolen har ändrat sig med åren, så poolen har lägre och högre botten-nivåer, vilket man märker när man går runt på insidan av poolen. Det viktigaste tror jag är att man har ordentliga kanter längst ner på insidan, i nyare pooler ingår det sådana kanter av skumgummi, men i äldre pooler har man sand längs kanterna på insidan. Jag sydde kilformade kuddar av fiberduk att ha på insidan och de har hållit sig oförändrade under åren. Det gjordes efter att de ursprungliga kilarna av sand hade nästan försvunnit. Hur bra PVC-linern håller för variationer i bottensanden vet jag inte, men i min pool har jag ursprungs-linern fortfarande. Det som saknas hos mig är dräneringen på ovanför poolen i sluttningen, det är antagligen orsaken till förändringarna i botten-nivån hos mig.
 
Hep Hep skrev:
Responsen var ju rätt begränsad, så jag får väl försöka svara själv. Någon annan kanske undrar samma sak och hittar det här.

En vanlig enkel pool från Bestway med stålram på slät asfalt som lutar. Det skiljer nästan fem cm i nivå mellan lägsta och högsta sidan. Jag pallade upp benen så att de står i våg, men säcken hänger lite snett. Nu ber jag väl poolgudarna om att straffa mig för det här, men hittills har det gått bra trots rätt härjigt badande.

Mitt nästa inlägg här i min egen lilla tråd blir väl med bilder på översvämningen när poolen spruckit.
Jag har drömt i 27 år om att min pool spricker och att allt vatten rinner ut, säkert 100 gånger under åren. Konstigt nog så har poolen hållit, det är en amerikansk aluminium-pool.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.