Hej,
Jag letar efter en träpanel som ska sitta mellan fönster på min tegelkåk från -73.
Jag började glatt riva innan jag kollade var man kunde köpa den....
Det är en 12x95 panel med raka kanter. 7 cm trä med ca 1 cm mellanrum om ni förstår.
Jag har hittat den på traguiden.se med mått o allt, men inte på nåt byggvaruhus eller övrigt på nätet.
Det närmaste är bastupanel men den är 2 cm för smal. Och övrig panel är antingen fasad eller för tjock.
Måste jag låta hyvla upp det jag behöver eller vet någon här på byggahus var man kan hitta den?
Mvh Peter
 
Åsa Lund
Foto hade underlättat
 
Hej o tack för snabb respons!
Här är bild från träguiden samt bild på min panel.
Jag bor på Ekerö/Sthlm.
Mvh Peter
Teknisk ritning och exempelbild av spontad spårpanel med måttangivelser och profilvariationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väderbiten träpanel med synliga spår av slitage och bilnyckel på fönsterblecket som storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Tror tyvärr inte att det görs så tunn panel längre, den håller inte så bra. Ring nån liten lokal såg och kolla om de vet nån som tillverkar den dimensionen fortfarande
 
Tack för svar! Det kan nog vara så att den panelen är för tunn för användning ute. Låter rimligt som anledning till att den (antagligen) inte görs längre. Men å andra sidan har den nuvarande hållit i snart 50 år, så jag är väl borta när den nya börjar bli dålig.... Men jag ska behandla och olja in den noga tills dess.
Och nåt ska ju nya ägaren ha att göra. Jag får se till att hyvla upp tillräckligt för ytterligare en renovering ca 2070. Man kanske får nån av ungarna att ta över kåken!
Mvh Peter
 
Inte för att det hjälper så mycket misstänker jag, men jag misstänker att den panelen sitter på mina garagedörrar och två av dörrarna på längan? Så mitt tips är att ta ett sök bland dörrbyggare/renoverare (garage och vanliga) i närområdet också...
 
F
50 år är ju en ganska dålig livslängd för en ytterpanel.
 
VidarH VidarH skrev:
Inte för att det hjälper så mycket misstänker jag, men jag misstänker att den panelen sitter på mina garagedörrar och två av dörrarna på längan? Så mitt tips är att ta ett sök bland dörrbyggare/renoverare (garage och vanliga) i närområdet också...
Ok. Alla tips är bra!
Jag vet ju inte alls vad det kostar att hyvla upp nytt. Alla har semester nu, så om ett par veckor vet jag hur mycket letande jag ska göra för att hitta existerande panel.
Eftersom ung. hälften av panelen finns i min inglasade altan, och är i fint skick så byter jag inte den och då vill jag ju helst inte ha olika sorter på huset.
Inga jobb är snabbjobb...
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.