Hej fungerar det bra att köra vanlig svart Platonmatta med 8mm tjock laminatgolv? Behöver en billig lösning i källaren hos pappa. Det kommer inte belastas så tungt utan man ska kunna gå på det.

mvh
Zana
 
Har aldrig lagt ett 8 mm golv på platonmatta men min känsla är att platonmattan fjädrar för mycket och laminatet kommer att brytas sönder.
14 mm KANSKE håller.

Protte
 
Finns något man kan ha mellan Platon och laminat som inte är så dyrt. Cellplast 2cm?
 
Då blir det ännu värre, cellplast är mjukt.

22 mm golvspånskiva är väl det vanligaste att ha mellan.
Riktig äkta 22 mm tjock parkett så behövs inget annat.

Protte
 
Jag har svårt att se att laminatgolvet skulle svikta. Du får väl lägga ut något likvärdigt på en fuktisoleringsmattan och hoppa lite för att se om mattan trycks ihop. En 10 mm spånskiva mellan skulle kanske räcka för att fördela vikten mer. Tillverkaren borde ha uppgifter.
 
Okej tack
 
Jag pratade med Isola för några dagar sedan då jag är i en liknande situation. Enligt dem så var det inga problem att lägga laminat direkt på "Multi" då den är tätare än den vanliga Platon Blå. De rekommenderade också att man först lade "ventitex" mellan betongplattan och Platon Multi för att undvika "klapp" ljud som kan uppstå.

Sedan vill leverantören av mitt laminat golv "Pergo" att man lägger en ångspärr mellan golv och laminat, jag valde att lägga ett tuplex underlag från bauhaus https://www.bauhaus.se/tuplex-underlag efter att läst på lite här på byggahus.

Jag tycker det fungerar bra.

Vill man stärka det ytterligare och fördela trycket så är det precis som de andra skriver ett 22mm "flytande" golvspånsgolv som gäller.
 
Eklundh Eklundh skrev:
Jag pratade med Isola för några dagar sedan då jag är i en liknande situation. Enligt dem så var det inga problem att lägga laminat direkt på "Multi" då den är tätare än den vanliga Platon Blå. De rekommenderade också att man först lade "ventitex" mellan betongplattan och Platon Multi för att undvika "klapp" ljud som kan uppstå.

Sedan vill leverantören av mitt laminat golv "Pergo" att man lägger en ångspärr mellan golv och laminat, jag valde att lägga ett tuplex underlag från bauhaus [länk] efter att läst på lite här på byggahus.

Jag tycker det fungerar bra.

Vill man stärka det ytterligare och fördela trycket så är det precis som de andra skriver ett 22mm "flytande" golvspånsgolv som gäller.
Är inte tublex och ventitex lite samma sak? Behövs båda? Jag tror "Platonmattan" kan räknas som ångspärr
 
O oddjobb skrev:
Är inte tublex och ventitex lite samma sak? Behövs båda? Jag tror "Platonmattan" kan räknas som ångspärr
Nu är jag inte någon expert i området så har jag fel så rätta mig gärna, men ventitex lägger man för att förhindra att plasten i Platonmattan inte ska ligga direkt mot betongplattan och skapa eventuella klapperljud vid ojämnheter (detta är en gles väv).

Platonmattan kan fungera som ångspärr men då behöver man oftast någon typ av foam/mellanlägg innan man lägger laminatgolvet.

I mitt fall valde jag då Tuplex som fungerar både som ångspärr och mellanlägg med egenskaper som reducerar trum- och stegljud.
 
Eklundh Eklundh skrev:
Nu är jag inte någon expert i området så har jag fel så rätta mig gärna, men ventitex lägger man för att förhindra att plasten i Platonmattan inte ska ligga direkt mot betongplattan och skapa eventuella klapperljud vid ojämnheter (detta är en gles väv).

Platonmattan kan fungera som ångspärr men då behöver man oftast någon typ av foam/mellanlägg innan man lägger laminatgolvet.

I mitt fall valde jag då Tuplex som fungerar både som ångspärr och mellanlägg med egenskaper som reducerar trum- och stegljud.
Det stämmer nog som du skriver(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.