Har nyligen köpt ett fritidshus där det helt saknas överbleck och även suttit felmonterade underbleck.
Underblecken är nu under kontroll, men är inte säker på hur jag ska montera överblecken.

Stående panelen löper ner en bra bit bakom fodret. Antar jag måste såga/fräsa ut panelen för att montera in överblecken bakom panelen. Har ni några tips?
 
  • Fönster på ett fritidshus utan överbleck och synlig stående träpanel bakom foderstycket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fritidshus fasad med stående panel och fönster som visar avsaknad av överbleck vid takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut att vara en ganska rejäl takfot och inte allt för stort avstånd ner till fodret så först bör du fråga dig om det faktiskt är nödvändigt? Det är en sak om man byter hela panelen, då är det lätt att sätt dit men nu är det bökigt men går.

Jag har eftermonterat överbleck på vårt hus med stående panel (lockläkt). Gjorde det i samband med att jag bytte en del panel samt foder och det var en del extra meck.
 
  • Gilla
Sputnik78
  • Laddar…
Det är konstigt avstånd med den smala lockbrädan ?



Jag hade brutit upp alla panel över fönster och justerat till avstånden i bredd sen lagt in ett överbleck så de hamnar innanför spikläkten sen kapat alla brädor så du har ett bra avstånd mellan plåten och brädan nedre kant.

Se träguiden konstruktionexempel stående panel

Troligen måste du sätta dit en ny spikläkt på rätt avstånd
 
  • Gilla
Sputnik78
  • Laddar…
Höjden (på högsta stället runt huset) från övre foderkanten till takfoten är 110cm. Vinkeln från yttre kanten av takfoten/vindskivan är då 17-18 grader. Tror ni det är nödvändigt med överbleck?
 
  • Gilla
Torebj-mac
  • Laddar…
Det får du avgöra själv. Ibland är det väldigt fuktigt ute och kondens bildas på ytterväggen som rinner ner samt blåst och regn kan få regnet att piska en fasadvägg.

Har du höga träd som skyddar så är det nog lugnt men är det öppet landskap så får du undersöka vad vattnet tar vägen som rinner längst väggen
 
  • Gilla
Sputnik78
  • Laddar…
K Knight skrev:
Det får du avgöra själv. Ibland är det väldigt fuktigt ute och kondens bildas på ytterväggen som rinner ner samt blåst och regn kan få regnet att piska en fasadvägg.

Har du höga träd som skyddar så är det nog lugnt men är det öppet landskap så får du undersöka vad vattnet tar vägen som rinner längst väggen
Bra input! Tack!

Huset ligger ganska skyddat med skog runtomkring och relativt höga träd. Så just detta område blåser det mindre än närliggande områden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.