Nybyggd bod med vit dörr och några bräder som saknas till höger om gångjärnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har byggt den här boden. Till höger ser ni att det saknas smal bräda vid gångjärnen. Vill kunna sätts dit en. Men om jag kapar en sådan på längden. Fäster två gångjärn emellan de och fäster ena i dörren och den andra i brädan till höger om gångjärnet. Kommer det gå att öppna dörren då? Eller hur skall jag göra för att det skall fungera? Nu ser det illa ut utan den!
 
Om du tar bort dom befintliga gångjärnen ja. Annars låser dom varandra. Tar du bort dom befintliga så blir det ju så att du flyttar ut dom till den klyvda brädan istället.
 
Tack för snabbt svar! Tyvärr är dörren för tung att hänga i de smala kapade brädbitarna. Hur kan jag göra annars utan att flytta gångjärnen?
 
Du kan inte hänga i dom kapade bitarna om du stärker upp med en extra bit med något skivmaterial på insidan då?
 
Om jag kapar den. Spikar fast i dörr och gör glipan rätt bred Över gångjärnen och sätter andra brädbiten till höger. Kan dörren öppnas ju bredare glipan blir. Vad tror du?
 
Sätt gångjärnen på andra sidan istället och ”låset” på sidan med de kluvna läkten.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Om glipan är stor nog. Men det blir nog kanske svårt att få till snyggt.
 
GoC GoC skrev:
Sätt gångjärnen på andra sidan istället och ”låset” på sidan med de kluvna läkten.
ja det är en strålande idé också!
 
Eller så sätter du en hel läkt på gångjärnssidan och flyttar gångjärnen till utsidan på läkten och ”förrådet”
Dvs du måste kapa läkten i luckans över och underkant så att hela läkten blir en del av luckan.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Oavsett så blir lockläkten en del av luckan. Limma och skruva fast den så lär det bli mer än tillräckligt stabilt.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Nu förstår jag inte hur ni menar?
 
Öppet litet utomhusskåp vid husvägg med hyllor och ihoprullade kablar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet litet utomhusskåp vid husvägg med hyllor och ihoprullade kablar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så ser den ut öppen!
 
Kom på det enklaste.
Sätter en läktbit uppe och nere som det är nu på fyra ställen. Sågar isär läkten på längden i mitten. Sätter fast den ena till höger i brädan. Men sätter dem mer isär. Får såga den mer i mitten. Fäster den andra till vänster om gångjärnet. Sätter på en vit plast/gummi list på den vänstra som täcker över den högra plus glipan. Målar plastlisten i samma färg din trät. Plast/gummilisten är följsam när dörren öppnas! Vad tror ni om det. Lätt och enkelt och inte många kommer se trixet och gångjärnen försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.