Håller på och snickra en vedbod. Fasaden består av 195*21 med 45*20 fasad lockpanel. På ena gavlen vill jag kunna öppna en lucka och komma in i ett fack där jag ska ha lite saker som jag inte vill blanda med veden. Öppningen ska vara ca 1m bred och en meter hög. Luckan kommer att sitta längs ned, så man kan låta panelen ingå i luckan hela vägen ned.

Något förslag på hur man beter sig för att göra luckan så osynlig som möjligt? Hur gör man i skarven som blir mitt på gaveln? Bör man ha någon form av plåt där?
 
Jag skulle gömma gångjärnen precis i kanten på det ena locket och i nadra änden fäster du bara locket i dörren/luckan
 
  • Gilla
Jockiboy
  • Laddar…
Varför göra en så dold lucka som möjligt?? Jag tror det är svårt att få den osynlig, dvs man kommer att se att det är en lucka - som man har försökt dölja... ::)

Därför tycker jag att det är snyggare att göra en lucka som verkligen syns. Vi kommer att göra så på vårt garage. Dvs lucka med klassiskt "Z", synliga gångjärn av "gammal modell" och foder runt om. Jag tror det blir göööör snyggt... ;D
 
Låter smart med dold. Finns personer som inte har de ärligaste avsikter.
 
Kan inte luckan gå hela vägen upp, som övriga brädor?
Då kan du bara ha dolda gångjärn och ett kraftig magnetlås som låsning. Eftersom brädorna går upp till de andra, så blir det nästan omöjligt att se dörren.
 
Sätt in ett öppningsbart fönster istället. Om det funkar stilmässigt vill säga.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.