Hej!

Jag tänkte bygga ett staket och undrar hur stabilt jordankare är? Tänkte isåfall ett staket som är 1,10 m högt, ha 70x70 stolpar, liggande ribbor i dimensionen 48x70 med 45 mm mellanrum. Hur stabilt blir det med jordankare med cc 1500? Eller är cc 1000 bättre?
Om man ska gjuta betongplintar, kan man gräva ett runt hål, hålla betongen direkt i hålet och trycka dit en stolpsko?

Staketet blir ca 20 m långt, sedan10 m inåt mot huset med en grind

Sedan vill jag bygga en grind, hur går jag tillväga?
 
Tobbe.A
Här kommer ett sent svar och du har kanske redan byggt ditt staket. Gällande jordankare så är min erfarenhet att det blir vingligt hur man än gör. Det senaste har jag köpt markskruv från jula (de kallas jordankare där). Är det mycket sten kan det vara lite kämpiga att få ner, men de sitter som berget.
 
Hej! Har inte byggt än men ska inom kort. Har lite problem med hur vi ska göra då staketet måste gå i en lite cirkelform då gatan är i en kurva. Hur gör man då? Inte mycket lutning men tillräckligt för att de ska bli knepigt
 
Tobbe.A
Spontant tänker jag att ju fler stolpar ni använder desto enklare kan man bygga ”runt” utan att det blir för kantigt. Det är svårt att säga eftersom jag inte vet hur det ser ut, men det kan ju se konstigt ut om det blir en himla massa stolpar. Måste ni följa formen på vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.