Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Det är jättebra du har erfarenhet du också.
Läs även vad lagen säger om att låsa in folk.

Dock lite tveksam om man verkligen får låsa yttre dörrar till avdelningen utan att boende kan ta sig ut. Där kanske du har mer aktuell information.
Har sett fall där man av praktiska skäl har ytterdörren till demensavdelningen låst. För att komma runt det juridiska står koden till dörren skriven med en tejpbit på knappsatsen. Är man så dement att man inte bör vandra ute själv klara man heller inte den kognitiva manöver som krävs för att komma ut.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, det är förbjudet att låsa in dementa och därför är personalen uppfinningsrik när det gäller att hitta på alternativa lösningar. I det boendet jag nämnde förut så var det hiss för att ta sig ut och eftersom det var viktigt att hindra de dementa från att ta sig ut i resten av huset eller utomhus så var knappen man tryckte på för att få hissen att komma bortplockad och i en tavelram bredvid satt det några knappnålar som anhöriga och personal kunde använda för att trycka i hålet där knappen normalt satt.

När jag är så dement som de är på ett demensboende så kommer jag inte ha någon åsikt om inlåsning för jag kommer inte att veta vad det innebär.

Naturligtvis är inte dementa normalt inlåsta, men våren var långt ifrån normal. Så hur skulle du lösa problemet med att hindra dementa boende på avdelningen att gå in i ett rum där det finns en Covid-sjuk?
Som jag skrev tidigare kommer jag inte ge några svar på hur man ska ta hand om de som är dementa.
Nu har vi en lag och de ska följas oavsett om personer är sjuka i covid-19.

Utan att veta detaljer om det men jag tycker fortfarande det är fel att de svetsade igen dörrar i Wuhan.
Kanske de var dementa.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu har vi en lag och de ska följas oavsett om personer är sjuka i covid-19.
Att blockera en dörr är inte samma sak som att låsa in någon eller svetsa igen dörren för den delen.
 
Fairlane
Jag håller med om att inlåsning är illa. Frågan är vilka alternativ man hade. Är det icke-dementa så hade man troligen inte låst in de eftersom man istället kan kommunicera och få personen att förstå. Dessutom skulle de nog inte springa till andras rum på samma sätt heller.
Är det däremot frågan om dementa som man följer till rummet för att 10 minuter senare hitta de u ett annat rum så måste man hitta en lösning. Personal för att sitta med personerna finns knappast så det räcker och att ta in fler timvikarier för att lösa problemet har ju lite nackdelar också.

Som sagt, jag gillar det inte, men jag kan inte komma på en bättre lösning så jag säger inget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Bra skrivet.
Vad bidrager du med själv?
Jag hoppas att jag bidrar med lite nyheter och rön, med länkar till källor. Samt fakta om hur immunförsvaret fungerar, men där kan det bli lite svårt att hitta källor som passar. :rolleyes: Men ska man fakta kolla det man skriver så hittar man ju bra källor.
Har börjat på två inlägg, ett om T- och B-celler, samt ett om immunförsvaret hos äldre, som inte är färdigskrivna.

Ibland undrar jag vad tråden handlar om och varför man skriver eller läser den...?

Jag har nog skrivit några dåligt formulerade och illa genomtänkta inlägg både här och i andra trådar ,ofta kanske lite sent, som jag inte varit så nöjda med dagen efter.:rolleyes:

Jag kan ju tänka ut olika åtgärder som jag tror skulle ha effekt. Tex militärer vid varje T-bandstation som kontrollerar att alla som vill åka har giltiga skäl och att de har med sig handsprit och andningsmask på, i alla fall i rusningstrafik. Men sånt skriver jag inte, dels försatt det inte är lämpligt eller rimligt av olika skäl och dels för att undvika att hamna i ett åsiktsfack. Kanske lite fegt?

Ljuga och prata skit försöker jag göra per telefon eller på min nya altan. Som ljugarbänk får väl altantrappen duga, fast den är inte färdig än. ;)
 
  • Gilla
optimum och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Och som jag berättat tidigare så fick de givetvis "hemkarantän" här, alltså jobba hemifrån om de kan men kom inte tillbaka på 14 dagar. Något som fanns på många svenska företag men knappast på våra myndigheter.
Jodå. På den myndighet jag jobbar mot var det hemkarantän (och reseförbud) som gällde.

Det är nämligen en helt annan sak att sätta regler i sin egen organisation och att tvinga andra att göra det.

(Du kan gott sluta klappa dig för bröstet över hur duktiga företagen var. De åtgärderna var enbart av egenintresse och inget altruistiskt samhällsansvar)
 
  • Gilla
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hoppas att jag bidrar med lite nyheter och rön, med länkar till källor. Samt fakta om hur immunförsvaret fungerar, men där kan det bli lite svårt att hitta källor som passar. :rolleyes: Men ska man fakta kolla det man skriver så hittar man ju bra källor.
Har börjat på två inlägg, ett om T- och B-celler, samt ett om immunförsvaret hos äldre, som inte är färdigskrivna.

Ibland undrar jag vad tråden handlar om och varför man skriver eller läser den...?

Jag har nog skrivit några dåligt formulerade och illa genomtänkta inlägg både här och i andra trådar ,ofta kanske lite sent, som jag inte varit så nöjda med dagen efter.:rolleyes:

Jag kan ju tänka ut olika åtgärder som jag tror skulle ha effekt. Tex militärer vid varje T-bandstation som kontrollerar att alla som vill åka har giltiga skäl och att de har med sig handsprit och andningsmask på, i alla fall i rusningstrafik. Men sånt skriver jag inte, dels försatt det inte är lämpligt eller rimligt av olika skäl och dels för att undvika att hamna i ett åsiktsfack. Kanske lite fegt?

Ljuga och prata skit försöker jag göra per telefon eller på min nya altan. Som ljugarbänk får väl altantrappen duga, fast den är inte färdig än. ;)
Bra skrivet, du är inte den enda som kläckt ur sig inlägg som dagen efter inte ser lika smarta ut som när de skrevs, jag tillhör den skaran. Dock värre för dem som dag efter dag envisas med att oförtröttligt fortsätta sprida smörja utan att ens förstå att det är just smörja.
Altantrappen blir ännu bättre med en öl eller två, samt att ljuget skalas upp några hundra procent;)
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag har läst hela tråden (för att lära mig mera) och många här har bidragit med viktig kunskap .Men jag kan knappast vara den enda som insett att denna pandemi finns i ett större sammanhang och handlar inte om om detaljer som syrgasanvändning, masker, vaccin, svenskt misslyckande eller att A.T. är inkompetent, alternativt lögnare. Att fokusera på detaljer som är begripliga ger kanske en känsla av kontroll över denna pandemi som plågat världen men det finns en större bild som är mer komplicerad

Om zoonoser;
[länk]

FN om drivkrafter bakom pandemier
[länk]

Dessa "detaljer" kanske har kostat 6000 människor livet och kanke kommer att ge livslånga men för betydligt många fler.

Att risken för pandemier ökar är det många forskare som varnat för. Tyvärr verkar det inte vara tillräckligt för att våra politiker skall agera. Sveriges beredskap var ju ganska usel trots dessa varningar.

Det påminner om den globala uppvärmningen. Alla vet att den sker och det kommer att få katastrofala konsekvenser men världen förmår ändå inte vända skutan.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så vad anser du vara fel i Lancet-artikeln som Claes länkade till förut idag och varför?
#22708
Jag har inte läst den ännu så jag kan inte kommentera. Det ligger i pipen som man säger.

Talar man genrellt om lock down så gäller så klart att träffas man inte så smittar man inte. En hård lock down som i Wuhan gav mycket snabbt svar och smittan försvann.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du såg inte länken igår till Dalarnas smittskyddsläkare som uttalade sig om saken?
#22637

Jo jag gjorde det och värderar det som just ett "uttalande" av en person vi inte vet vilken insikt han har i detta.

Väger imo väldigt lite i jämförelse med de studier som faktiskt genomförts.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jodå. På den myndighet jag jobbar mot var det hemkarantän (och reseförbud) som gällde.

Det är nämligen en helt annan sak att sätta regler i sin egen organisation och att tvinga andra att göra det.

(Du kan gott sluta klappa dig för bröstet över hur duktiga företagen var. De åtgärderna var enbart av egenintresse och inget altruistiskt samhällsansvar)
Det är väl ingen som sagt att företagen tagit ett altruistiskt samhällsansvar?

Företagen har däremot ett intresse av att optimera sin ekonomi, likaså myndigheterna internt. Men så snart de skall börja fatta beslut åt andra så har de en annan måttstock för då vågar de inte ta i "för mycket".
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men så snart de skall börja fatta beslut åt andra så har de en annan måttstock för då vågar de inte ta i "för mycket".
Och även en lagbok att ta hänsyn till...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Och även en lagbok att ta hänsyn till...
Visserligen, men det fanns inga problem med att rekommendera hemkarantän och hemarbete när företagen började med det. Istället så var det inte jämlikt att företag lät sina anställda arbeta hemifrån.

Just detta ordval "inte jämlikt" som argument är enligt min mening det konstigaste som sagts. Jag vrider och vänder på detta och funderar varför man sade så och den enda logiska förklaringen är att man inte ville bromsa smittspridningen, men varför då I så fall? Eller var man så fel ute att man inte trodde att det spreds smitta? Men varför ändå säga att det"inte är jämlikt". Jag får inte ihop det...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.