Vi är på gång att köpa hus. Vi har fastnat för ett hus men problemet är källaren. Vad jag kan se så är i stort sett hela källaren målad med någon plastfärg. I några rum så har färgen och delar av putsen ramlat bort samt att det är som bubblor på väggen. I ett rum så ser det ut som om det rinner in sand från väggen. Huset är från 50-talet och det är inte dränerat eller isolerat kring källaren. Källaren är inte inredd idag utan används bara som förvaring och hobby/snickarrum.

Jag inser att plastfärgen måste bort men är det redan försent? Kan det bli allvarliga skador i grunden av att det målats med tät färg på väggen eller blir det bara mer ytliga skador typ att putsen trillar bort.

Är det någon som haft liknande problem - vad gjorde ni för att lösa dem och var det kostsamt?
 
Under förutsättning att ni inte har tänkt ha sovrum eller annat boendeutrymme som ställer höga krav på komfort och yta i källaren så skulle inte jag vara rädd för ett sådant här hus. Troligen är själva källarväggen byggd av betonghålsten och den påverkas inte nämnvärt av fukt och tät färg. Det är troligen bara putsen på insidan som behöver fixas.

Om du köper huset och dränerar/isolerar källaren så tror jag att det räcker med att hacka bort det skadade, putsa nytt och måla med genomsläpplig färg. Det är i alla fall så vi kommer att gå till väga med vårt hus. Där har vi gillestuga och hobbyrum som kommer att ha den putsade väggen bar, men nyfixad och nymålad när det blir klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.