Hej!

Har vitt gardintyg som jag köpte för många år sedan som är av jättefin kvalitet. Tyvärr har det blivit solblekt, så vissa partier av det är missfärgade. Tyvärr hjälpte det inte att bara tvätta det.

Har någon något tips på hur man kan tvätta tyget så att missfärgningarna går bort?
 
Vad är det för typ av tyg (bomull, polyester etc)? Och på vilket sätt har det blivit missfärgat? Har det gulnat eller är det ett mönster som blekts? Mitt tips är att testa tvätta med Vanish. Antingen det vanliga Vanish eller det som är för just vita tyger som gulnat. Men testa gärna först på ett dolt ställe på gardinen. Jag har vid flera tillfällen fått lyckat resultat med Vanish, både på vita kläder som gulnat och andra textilier som blivit missfärgade i tvätten. För ett par år sedan så tvättade jag en fin gammal linneduk som var vit och blå, och på något konstigt vis så råkade en liten lillröd handduk (som aldrig tvättats tidigare) följa med i maskinen. Alla vita partiet på duken blev laxrosa/ljusröda och jag trodde det var kört. Provade tvätta om utan att det röda gick bort. Av en slump hade jag fått ett varuprov av Vanish som jag testade och vips var allt det röda borta från duken (och det blåa var kvar som det skulle). Sedan dess har jag alltid Vanish till hands i tvättstugan.
 
  • Gilla
lb_gbg
  • Laddar…
Burk av Vanish Oxi Action Crystal White fläckborttagningsmedel för vitare tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En burk Vanish Oxi Action Crystal White fläckborttagningsmedel.

På vanish.se så finns även en guide där man kan klicka i vilket tyg man har (tex bomull) och vilket problem/fläck man har, så kommer det upp rekommendationer för vilken av deras produkter som passar bäst. Lycka till!
 
Karlia
Blekning av tyget går inte att tvätta bort, då är det färgning som gäller. Eller bleka allt till samma färg. Det är svårt att få bra.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Blekning av tyget går inte att tvätta bort, då är det färgning som gäller. Eller bleka allt till samma färg. Det är svårt att få bra.
Jag håller med om att ifall färg/mönster blekts bort så går det inte att få tillbaka. Men om det har gulnat pga solen (så som det ibland blir med vita tyget), så kan man oftast få det vitt igen.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
Vad är det för typ av tyg (bomull, polyester etc)? Och på vilket sätt har det blivit missfärgat? Har det gulnat eller är det ett mönster som blekts?
Tyget har gulnat pga stark sol (tror jag). Är osäker på vad det är för sammansättning. Känns lite bomullsaktigt. Kanske en blandning. Skulle bifogat ett foto, men det var för svårt att ta ett foto och få med missfärgningen.
 
  • Gilla
em72
  • Laddar…
Såg på ngn webbsida att man kan använda bikarbonat med tvättmedel. Har tyvärr inte tillräckligt hemma, annars hade jag testat.
 
  • Gilla
em72
  • Laddar…
L lb_gbg skrev:
Såg på ngn webbsida att man kan använda bikarbonat med tvättmedel. Har tyvärr inte tillräckligt hemma, annars hade jag testat.
Jag har hört liknande tips, även blötläggning med bikarbonat och citron/citronsyra innan tvätt. Men jag har aldrig själv testat den kombinationen. Om det är så att gardinerna har blivit för fula för att användas i nuvarande skick så har du inte så mycket att förlora på att testa antingen bikarbonat eller Vanish. Om du gör ett test så får du gärna berätta hur det går, nästa gång kanske jag byter från Vanish till bikarbonat :D Bikarbonat finns i stor burk till hyfsat pris på bla Rusta.
 
nikasp
Jag skulle testa Remol som luktar fan men hjälpt mig i liknande situationer. FInns på Ica och andra vanliga butiker.

EDIT: Fel, det säljs inte mer! Vafasen för det var grymt bra att få snits på T-shirts, skjortor och annat som tappat vitheten.
 
  • Gilla
lb_gbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.