P
Har planer på att renovera köket, och undrar om man kan placera en integrerad kyl/frys, med ett skåp ovanpå kyl/frys där frånluftsventilen är placerad?

Givetvis kommer ett hål borras i skåpet för att man ska komma åt frånluftsventilen, samt ett galler placeras i skåpdörren för ventilation. Men då kylskåpet är 67 cm djup, så kommer det möjligtvis vara lite bökigt att komma åt själva ventilen, men inte omöjligt. Vill inte renovera och sen få underkänt på OVK...
 
Det borde inte vara något problem tycker jag.
Men hur högt är kylskåpet, och vad är takhöjden?
Och hur långt ut från väggen sitter ventilen?
Överskåpet kan ju sättas upp utan "toppsida", så att frånluften fritt kan strömma över skåpdörren.

Det verkar för övrigt vara en märklig placering av frånluftventilen.
Den brukar väl sättas ungefär mitt i kökstaket.
 
P
Tack för svar! :)

Kyl/frys är 203 cm högt, och kommer vara ca 25 cm från själva frånluftsventilen. Takhöjd är 245-250 cm.

Frånluftsventilen är placerad ca 70 cm från väggen, och 10 cm från taket.

Tänker att det borde vara i sin ordning om ventilationen inte är blockerad, och det är ju ett alternativ att inte ha något tak på skåpet!
 
BirgitS
Om det gäller en lägenhet så måste det också vara möjligt att mäta luftflödet genom frånluftsventilen genom att sätta en tratt utanpå den.

Nu förstår jag inte riktigt hur det ser ut i ditt kök men det är vanligt att man sätter dit ett rör som går från kanalen i väggen fram till köksskåpens takanslutning och så sätter man ventilationsdonet i takanslutningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.