Skiss av ett byggprojekt med pergola och trädäck, markerat med gång, stolpar och trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa projekt är en pergola och ett trädäck, som ser ut ungefär som på bilden ovan.


Det ljusare gult är en gång och det lite mörkare gula är själva trädäcket. Ytan för trädäcket är cirka 6 x 6 meter.

De blå "plupparna" är där jag tänkt att man ska placera stolparna till pergolan och sen är de rosa strecken hur själva trästrukturen kommer att se ut. Närmast huset lämnar jag fritt från längsgående reglar eftersom det är några trappsteg upp till dörren.

Jag kommer att ha ett solsegel som man kan rulla ut på ovansidan och jag tänker att det vore trevligt att kunna hänga upp korgstolar i regelverket. Såg också hur en granne i området hängde upp barnens gungor i deras carport, det kan ju vara bra att kunna göra det i framtiden ;)

I hörnen ut från huset kommer jag att sätta ett stag för att stadga konstruktionen i sidled. Funderar på om det är lämpligt att fästa mot takstolarna in mot huset.

Har tittat på 90x270 limträ till den yttre ramen och därefter limträ 54x270 till de inre tvärreglarna. Vad säger expertisen?
 
Om söder är rakt neråt på ritningen skulle jag överväga att vrida pergolaåsarna ett kvarts varv. De limträdimensioner som du anger böjer ner bara någon enstaka mm på mitten av sin egenvikt. Du bör nog speca "worst case" scenariot först som en grund för beräkning. Sedan är der ju lika mycket en estetisk fråga som en hållfasthetsfråga.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om söder är rakt neråt på ritningen skulle jag överväga att vrida pergolaåsarna ett kvarts varv. De limträdimensioner som du anger böjer ner bara någon enstaka mm på mitten av sin egenvikt. Du bör nog speca "worst case" scenariot först som en grund för beräkning. Sedan är der ju lika mycket en estetisk fråga som en hållfasthetsfråga.
Vad menar du med "worst case"?

Svårt att vrida pergolaåsarna så, eftersom jag har en dörr ut från huset, som ligger lite högre än vad trädäcket ligger, tyvärr.
 
Med "worst case" menar jag största tänkbara belastning. Den kan bara du definiera. Egenvikt och solsegel betyder ingenting. Att hänga en gunga för en vuxen mitt på kan spela viss roll. Vänder man pergolor mot södersolen kan den mer lågtstående kvällssolen ta sig igenom. men det är ju inte alltid det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.