B
Jag flyttade nyligen in i en ny lägenhet (bostadsrätt) som jag köpt. Huset ifråga är ett lägenhetshus byggt i slutet av 80-talet med tegelfasad. Eftersom jag upplevt att det luktar lite illa i badrummet, och denna lukt inte försvunnit trots städning/rengöring inne i badrummet, öppnade jag inspektionsluckan som finns i badrummet för att se hur det ser ut inne i väggen. På bilderna syns att det är tejpat runt vattenrören på flera ställen som om det varit läckage samt någon form av grön växtlighet utanpå.

Är detta mögel? Om så är fallet vad kan jag göra åt detta?
 
  • Öppen inspektionslucka i badrum visar rör med tejp och grön växtlighet, möjlig mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med tejp och möjlig mögeltillväxt inuti en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med tejp och svart mögelliknande påväxt syns bakom en inspektionslucka i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör inuti vägg med tejp och potentiell mögelbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionslucka i badrum med synliga vattenrör och misstänkt mögel samt tejpade lagningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inget konstigt inne i slitsen, ser bara ut som lite betongrester på rören. Tror inte ngn doft kommer därifrån.
 
tejpen du ser är för att hålla rörisoleringen på plats.

har du kollat golvbrunnen eller vattenlåset på handfatet?
 
B
J Jörgen Ö skrev:
Ser inget konstigt inne i slitsen, ser bara ut som lite betongrester på rören. Tror inte ngn doft kommer därifrån.
major_tom major_tom skrev:
tejpen du ser är för att hålla rörisoleringen på plats.

har du kollat golvbrunnen eller vattenlåset på handfatet?
Ok, skönt att höra att det inte är mögel eller något annat konstigt då.

Vattenlåset i handfatet har jag rengjort. Satt en del skit där.

Det är duschkabin i badrummet (en sådan som äldre personer brukar ha) med eget golv där det finns en "golvbrunn" och den har jag gjort ren. Vet inte om hur det ser ut under duschkabinen däremot eller i den ursprungliga golvbrunnen. Duschkabinen är stor och tung så jag vet inte om det är så bra att flytta på den själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.