Hej!

Vi har anlitat en entreprenör som har byggt en tillbyggnad till oss och i avtalet så är det skrivet att det ”ska vara färdigt för golvläggning av laminatgolv”.

Plattan är knottrig och mellan den befintliga byggnaden och tillbyggnad har man flytspacklat en sluttning.

Plattan har även spruckit i ett symmetriskt rutnät. Någon sade att det berodde på att man inte fått ur luften från armeringen och att det är därför.

Kan man anse att detta är ”ska vara färdigt för golvläggning laminatgolv”?
 
  • Mätsticka visar ojämnhet på en knottrig betongplatta med synlig sluttning mot befintlig byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med mätstock som visar ojämnheter där nytt och befintligt golv möts, sprickbildningar och knottrig yta syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätsticka visar ojämn höjdskillnad på en nygjuten betongplatta som är knottrig och har sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Knottrig betongplatta med måttstock och sluttning mot befintlig vägg, synliga flytspacklingsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Knottrig betongplatta med sprickor och sluttning nära skarv för tillbyggnad, ifrågasatt färdighet för golvläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Knottrig betongplatta med sprickor bredvid linjal och en persons fötter som indikerar måttet på ojämnheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag är bara en glad amatör, men det skulle jag inte vilja påstå är redo för golvläggning i alla fall :) Flytspackling som gäller
 
Jag talade med arbetsledaren som sade att
S SvanteC skrev:
Jag är bara en glad amatör, men det skulle jag inte vilja påstå är redo för golvläggning i alla fall :) Flytspackling som gäller

Jag talade med arbetsledaren som föreslog att man skulle lägga en masonitskiva för att jämna ut ojämnheterna, men är det verkligen vad man vanligtvis gör?
 
Nej! Dom bör flyta golvet, vad är det för slags entreprenör? det brukar inte vara några problem med riktiga betongare. Dom åtgärdar i regel alltid efter sig.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Man har ej gjort någonting med ytan för att ens försöka få det färdigt för golvläggning. Man har liksom inte misslyckats med något, man har inte ens försökt. Sedan beror sprickorna på att de ej eftervibrerat som man ska. Inte verkar de haft laser på plats när de gjöt heller.
Kort sagt, under all kritik och är ej gjort av någon som ska komma i närheten av betong.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ok.
Tack för input allihop, det uppskattas verkligen.

Används masonit någonsin på betonggolv eller var det bara ett sätt för honom att göra det enklare för sig?

Jag kommer att kräva att golvet flytspacklas för att rätta till ojämnheterna, men sprickorna går ju inte att åtgärda i efterhand. Kan sprickor orsaka problem i framtiden?

I så fall bör jag ta ut en besiktningsman och få det dokumenterat.
 
B Baptisten skrev:
Ok.
Tack för input allihop, det uppskattas verkligen.

Används masonit någonsin på betonggolv eller var det bara ett sätt för honom att göra det enklare för sig?

Jag kommer att kräva att golvet flytspacklas för att rätta till ojämnheterna, men sprickorna går ju inte att åtgärda i efterhand. Kan sprickor orsaka problem i framtiden?

I så fall bör jag ta ut en besiktningsman och få det dokumenterat.
Sprickorna som uppstått nu kommer ej att orsaka problem i framtiden. Däremot behöver betongen torka(krympa) "färdigt" innan man flytspacklar, annars kommer samma sprickor (och ofta värre) uppstå även i spacklet. Läggs ett flytande trägolv blir problemet i princip noll dock.
Att använda masonitremsor som shims är ingenting man gör vid ett nybygge eller nyrenovering om man vill göra det ordentligt.
 
  • Gilla
Baptisten och 2 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Sprickorna som uppstått nu kommer ej att orsaka problem i framtiden. Däremot behöver betongen torka(krympa) "färdigt" innan man flytspacklar, annars kommer samma sprickor (och ofta värre) uppstå även i spacklet. Läggs ett flytande trägolv blir problemet i princip noll dock.
Att använda masonitremsor som shims är ingenting man gör vid ett nybygge eller nyrenovering om man vill göra det ordentligt.
Ok. Tack!

Grunden lades den 9 juni, så 1.5 månad sedan. Jag talade med honom på telefon och han ska komma i morgon eftermiddag och titta på golvet.

Vad menas med ”flytande trägolv”?
 
B Baptisten skrev:
Ok. Tack!

Grunden lades den 9 juni, så 1.5 månad sedan. Jag talade med honom på telefon och han ska komma i morgon eftermiddag och titta på golvet.

Vad menas med ”flytande trägolv”?
Det hade varit mycket spännande att höra vad han har att säga. Tyvärr så inser han väl inte ens att han har en hel del att försvara.
Ett flytande golv innebär kortfattat att det finns rörelsemån.
 
  • Gilla
Baptisten
  • Laddar…
Han kom nu på morgonen och sade att antingen brukar man lägga masonit eller frigolit under för att få det plant. ”Det är så man gör”.

Jag sade att jag ville ha det flytspacklat eller slipat.

Vi kom överens om att det kommer en som jobbar med just det som ska titta på golvet.

Jag ska tillägga att arbetsledaren är gammal och typ 80 år (även om man inte kan tro det) och han verkar ha sina idéer. Men jag har uppfattat vissa indikationer på att de som utför jobbet inte riktigt gillar honom.

Exempelvis så sade en av de att ”det där går inte att lägga golv på”.

Hur det än är så kommer en besiktningsman att få sista ordet och vi har avtalat att betalningen sker när arbetet är slutfört.
 
Uppdatering.

Killen som flytspacklade sluttningen kom i fredags och slipade ned samma sluttning på inrådan av arbetsledaren. Jag pratade då med honom som berättade att plattan lutar och måste flytspacklas över en betydligt större yta för att få det bra, men han hade som sagt blivit tillsagd att göra på detta sättet.

Direkt efteråt så ringde han arbetsledaren och meddelade att det inte blir bra av att göra så som han blev tillsagd.

Nu sitter jag och letar på internet vad det finns för rekommendationer om vad som gäller för en platta innan golvläggning med avseende på ytfinhet och lutning, men jag kan inte hitta något.

Finns det några krav/regler/rekommendationer som jag kan hänvisa till så att jag har svart på vitt när de ska åtgärda problemet på riktigt?
 
Det går ju att få det tillräckligt bra med frigolit som tar upp ojämnheter exempelvis selitac Golvfoam men isåfall ska hantverkaren stå för den kostnaden.

Lutningen är en annan fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.