Jag har fått tag på en defekt klippo excellent. Drivaxeln från motorn har gått av och tidigare ägare hade kastat alla delar till drivningen.
Jag har letat runt men inte hittat någon guide. Så tänkte försöka sätta ihop en guide hur man fixar detta.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag började med att lossa själva motorn från gräsklipparen. Motorn satt med 3st skruvar. Jag tömde ur bränsle och olja och började skruva. Under ljuddämpare synas den avbrutna PTO axeln, som tidigare ägare försökt att svetsa.
 
  • Gräsklipparmotor demonterad med synlig PTO-axel och ljuddämpare, olja och bränsle tömt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avdraget knivfäste på maskindel med synlig woodruff-kil och smutsiga ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avdragare används för att ta bort knivfästet på en gräsklippares motor som visas ovanpå grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att ta bort knivfästet använde jag en enkel avdragare. Det satt mycket mindre fast än jag hade trott. Pilla loss woodruff kilen så att den inte försvinner i mekandet. (eller skadar tätningen till utgående axel.
 
Lossa oljetråget, det finns en liten lagerbricka där kamaxeln ska sitta, se till att säkra så att den finns kvar. Jag valde att pilla loss denna från tråget och lägga rättvänd på kamaxeln. Själva drivaxeln hålls axiellt av ett litet plåtbleck skruva loss detta.
Axeln fäst till vinkeldrevet med en fjädrande rörpinne. Rörpinnen "får inte plats" att drivas ut så det sitter en insexplugg i tråget där låspinnen kan drivas ut. (Se till att ha något mjukt under tråget när du driver ut låspinnen) Aluminium godset är supermjukt så jag skadade gängan till insexpluggen. Oljetråg med synlig lagring, skruvade plåtbleck och rörpinne, samt skadad gänga på en insexplugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delen av ett oljetråg med synlig kamaxel, lagerbricka och skadad insexplugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Montera den nya drivaxeln på motsatt sätt, och gör rent tråget från packnkningsrester och ev skräp. Montera den nya trågpackningen och säkerställ att lagerbrickan finns på kamaxeln. Lägg på tråget försiktigt och vicka på drivaxeln så att vinkel kugget greppar in i sitt motstående drev. Tryck tråget försiktigt i botten och äntra skruvarna i botten.
Kryssdra skruvarna för att säkerställa tätheten och undvika skador på gängorna.
Montera motorn på gräsklipparen och fyll på olja.
Säkerställ att du har rätt oljemängd och provstarta.
Kontrollera att motorn är tät.
Nedmonterad drivaxel och tråg redo för rengöring och byte av trågpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedsmutsad motor till gräsklippare med synlig drivaxel och oljepåfyllningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet tråg och delar av en drivaxel mot en stenig mark, med verktyg och delar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hand håller en ny drivaxel över ett öppet motorblock på en gräsklippare, förberedd för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
OBS jag är inte på något sätt auktoriserad på Briggs&Stratton motorer.
Däremot saknade jag själv bilder på jobbet och drog mig från att prova. Kanske kan min tråd hjälpa någon som inte riktigt vågar/vill ta tag i problemet. Jag har nu på Tradera fått tag på en drivenhet/växellåda finns intresse kan jag lägga upp hur det gick att få igång drivningen.
Gräsklipparen är en Klippo excellent S 2007
Drivaxeln har artikelnummer 691778BS
Trågpackning har artikelnummer 692232BS
 
  • Gilla
Matsa209 och 2 till
  • Laddar…
Gör det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.