J
Hej,
Håller på att bygga ett fritidshus utav enklare slag i norrbottens fjällen, med kamin som värmekälla och utan indraget vatten/el.
Idag är det yttre skalet klart och består utav: timmerpanel-luftspalt-bison vindväv- regelstomme.

Nu skall jag börja på insidan men frågan vilken isolering jag bör använda behöver jag hjälp med.

Kommer även att montera timmerpanel på insidan på väggarna, hur ska jag tänka kring ångbroms/ångspärrens vara eller icke vara?

Mvh johan
 
Finns fånigt många tankar kring det ämnet, du kommer inte få något enhälligt svar...

Vi byggde ut sommarstugan förra året (i småland) jag har valt att innanför reglarna sätta osb sedan gips, tapet. Ingen plast alls. I taket satte jag ångbroms eftersom lösullen måste stanna på nåt sätt.

Står också ouppvärmt. Rätt eller fel? Vet inte...
 
Jag har gått till botten med det ämnet där jag läste allt jag hittade och även ringde runt till diverse isoleringsföretag. Det enkla svaret är att man ALDRIG ska ha plast (diffusionsspärr) i ouppvärmda hus (garage/fritidshus, bodar etc...). Jag har även upplevt problemet i ett egenbyggt garage som jag planerade värma upp men eftersom det inte blev av så kom fuktproblemen istället. Det som händer är att de dagar som det blir kallare i huset än ute så blir det omvänd fuktvandring från utsidan och den varmare luften kondenserar på insidan platsen där isoleringen är och man ser tydligt att det blir instängd ånga som sen rinner längs plasten. Effekten kommer på våren när solen värmer taket efter en kall natt. Jag kan tillägga att det kan handla om flera liter vatten om det är stora variationer och lösningen var att plocka bort plasten. Det räckte att ta bort plast 2m på var sida om taknocken för att bli av med problemet, jag kunde behålla plasten i väggarna som tur var.
Med vänlig hälsning.
/CC
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J
Tack för svar, Har inte kommit till skott ännu och börjat med insidan av huset.
Men det lutar mot att sätta ångbroms både i tak och på väggar.


Mvh
 
J Jboman skrev:
Tack för svar, Har inte kommit till skott ännu och börjat med insidan av huset.
Men det lutar mot att sätta ångbroms både i tak och på väggar.


Mvh
Vad blev det för lösning? Är i samma sits nu med stuga utan el. Blir inte klok på detta!
 
Det är ganska enkelt. Ångbroms. Det finns inget som är sämre med en broms än en spärr. Den förhindrar luftrörelser precis som plasten/spärren.
 
Tjolahopp! Va bidde de då?

Sitter i liknande funderingar med en gäststuga som inte ska vara uppvärmd för det mesta och som jag tänkte testa Hunton träfiberisolering i för nyfikenhetens skull och för att det fint om vi kan bygga med nedbrytbara material så långt det går.

Ytterpanel-luftspalt-vindduk-145-reglar/isolering-18mm oljad träpanel.

Ångbroms verkar vara det givna valet bakom panelen enligt tillverkare + trådar i detta forum, och som jag förstår kokar det ned till detta när man väljer typ av isolering och ångspärr eller ångbroms:

Varför ska man bromsa luft och fuktrörelse från insidan av en byggnad?

1. För att minska den mängd energi som går åt till att värma upp vägg/tak/golv, samt värma det snabbare.
  • Bromsa luft = mindre läckage av varm luft från insidan - mindre drag från kall luft från utsidan.
  • Bromsa fukt (ånga) = Varmare luft på insidan kan hålla mer vattenånga än utsidan med kallare luft, och en fuktigare vägg (mer vatten) behöver mer energi för att värmas upp p.g.a. att det extra vattnet måste värmas. En del av den extra energin som krävs strålar utåt och inte tillbaka in (slösas bort).
  • Lika relevant för isolering som kan hantera fukt (trä, cellulosa, lin etc.) som för sten-glasull
2. För att minska risk för kondens i väggen.
  1. Detta kan ske om daggpunkten nås för fukt som vandrar utåt genom väggen och materialet i väggen (främst isoleringen) inte kan absorbera fukten, eller absorberar för mycket fukt så att mögel och svamp börjar trivas.
  2. Viktigare där t.ex. glas- och stenull används p.g.a. de inte är hygroskopiska = kan buffra fukt. Trä- och cellulosaisolering buffrar fukt vilket minskar risken för att väggen blir så fuktig att mögel och svamp trivs.
För egen del tror jag att jag kommer montera ångbroms - inte för kondensrisk, utan för ökad komfort som kommer från minskad risk för drag och något snabbare uppvärmning. Det negativa med det skulle kunna vara mindre stabil luftfuktighet inomhus, men jag kommer ha låg kontinuerlig ventilation och ändå massan av all träpanel + trägolv (oljade = diffusionsöppna) så det spelar nog ingen verklig roll tror jag.

Någon som tror annorlunda?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K Kimajo skrev:
Tjolahopp! Va bidde de då?

Sitter i liknande funderingar med en gäststuga som inte ska vara uppvärmd för det mesta och som jag tänkte testa Hunton träfiberisolering i för nyfikenhetens skull och för att det fint om vi kan bygga med nedbrytbara material så långt det går.

Ytterpanel-luftspalt-vindduk-145-reglar/isolering-18mm oljad träpanel.

Ångbroms verkar vara det givna valet bakom panelen enligt tillverkare + trådar i detta forum, och som jag förstår kokar det ned till detta när man väljer typ av isolering och ångspärr eller ångbroms:

Varför ska man bromsa luft och fuktrörelse från insidan av en byggnad?

1. För att minska den mängd energi som går åt till att värma upp vägg/tak/golv, samt värma det snabbare.
  • Bromsa luft = mindre läckage av varm luft från insidan - mindre drag från kall luft från utsidan.
  • Bromsa fukt (ånga) = Varmare luft på insidan kan hålla mer vattenånga än utsidan med kallare luft, och en fuktigare vägg (mer vatten) behöver mer energi för att värmas upp p.g.a. att det extra vattnet måste värmas. En del av den extra energin som krävs strålar utåt och inte tillbaka in (slösas bort).
  • Lika relevant för isolering som kan hantera fukt (trä, cellulosa, lin etc.) som för sten-glasull
2. För att minska risk för kondens i väggen.
  1. Detta kan ske om daggpunkten nås för fukt som vandrar utåt genom väggen och materialet i väggen (främst isoleringen) inte kan absorbera fukten, eller absorberar för mycket fukt så att mögel och svamp börjar trivas.
  2. Viktigare där t.ex. glas- och stenull används p.g.a. de inte är hygroskopiska = kan buffra fukt. Trä- och cellulosaisolering buffrar fukt vilket minskar risken för att väggen blir så fuktig att mögel och svamp trivs.
För egen del tror jag att jag kommer montera ångbroms - inte för kondensrisk, utan för ökad komfort som kommer från minskad risk för drag och något snabbare uppvärmning. Det negativa med det skulle kunna vara mindre stabil luftfuktighet inomhus, men jag kommer ha låg kontinuerlig ventilation och ändå massan av all träpanel + trägolv (oljade = diffusionsöppna) så det spelar nog ingen verklig roll tror jag.

Någon som tror annorlunda?
Du skall absolut montera broms. Utan den kommer isolervärdet att vara sämre.
Jag har kört ett kallställt hus i ganska många år nu med träfiber skivor och den rekommenderade bromsen som var en variant av glasfiber förstärkt papp. Huset ligger havsnära i mkt fuktig miljö. Har fungerat mkt bra.
 
G guggen skrev:
Du skall absolut montera broms. Utan den kommer isolervärdet att vara sämre.
Jag har kört ett kallställt hus i ganska många år nu med träfiber skivor och den rekommenderade bromsen som var en variant av glasfiber förstärkt papp. Huset ligger havsnära i mkt fuktig miljö. Har fungerat mkt bra.
Tack för svar! Upplever du några fördelar med träfiberskivorna annars? Mitt miljösamvete säger ja, men plånboken tar dubbel smäll mot gullfiber och den plastrulle som redan står i förrådet från annat bygge..
 
K Kimajo skrev:
Tack för svar! Upplever du några fördelar med träfiberskivorna annars? Mitt miljösamvete säger ja, men plånboken tar dubbel smäll mot gullfiber och den plastrulle som redan står i förrådet från annat bygge..
Jag inget direkt miljösamvete när det gäller dessa saker. Inget fel på mineralull och vanlig spärr. Men detta är en byggnad som kallställs en stor del av året och numera är vintern nästan lika fuktig som sommaren i södra sverige. Så då var det ett självklart val. Men jag skulle aldrig hoppa över bromsen eller spärren, utan den får man avsevärt sämre isoleringsegenskaper.
För mig har träfiberisolering varit mkt positivt, bortsett från priset :)
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Tack! Är i Västmanland, så ofta blött på vintern! Då ser jag argumentet för den dyrare träfibern (ca 7k i mitt fall) som ett sätt att kunna kallställa (spara energi-pengar) med mindre risk för fuktproblem. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.