Vi har byggt om vårt garage och således fått flytta pumpen till vår egna brunn. Det är en trefas pump med motorskydd och behöver nu veta hur jag ska koppla tillbaka strömmen i den. Bifogar bilder på hur inkommande ström är kopplad i den idag. Hur ska jag koppla trådarna från pumpen in i motorskyddet?

mvh
 
  • Intern vyer av ett motorskydd med inkommande trefaskablar och inställningsratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet motorskydd med synliga anslutningar och ledningar, som väntar på omkoppling för en trefas pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Hur var det kopplat innan?

Gissar av din fråga att du inte har tagit en bild så du vet inte. Hur ser kabeln ut från pumpen? Är det samma pump? I så fall är en bra gissning färg mot färg. Det är viktigt att det blir kontinuitet i skyddsjorden. Risken med en felkoppling av fasledarna är att pumpen snurrar åt fel håll (gissar att det är en trefaspump), då skiftar man två ledare.
 
Hej och tack.

Ja, tyvärr var man i detta fallet bara efterklok. Bild på hur det var kopplat förr finns tyvärr inte.
Det är samma pump och det är en trefas pump.
Menar du såhär?
 
  • Innandömet i en elcentral med synlig trefaskoppling och säkringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
NEJ! Absolut inte!

Kontakterna på ovansidan är märkta 1,3,5 och motsvaras av kontakterna 2,4,6 på undersidan. Om skyddsjord är skarvad till andra sidan via ett bleck måste du kontrollera, annars moteras skyddsjord på samma skruv som inkommande. Möjligen kan det vara blecket du ritat ett brunt streck på men det måste kontrolleras, dvs kontinuitet måste mätas mellan de två punkterna.
 
Då borde det bli såhär. Det enda jag kommer ihåg när jag öppnade den först är att jorden var längst till vänster nere.
 
  • Inre komponenter och ledningar i en elektrisk apparatlåda med jordkabel längst till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Sannolikt är det korrekt men du måste som sagt verifiera att de två anslutningarna för skyddsjord har kontakt med varandra. Annars kan en farlig situation uppstå.
 
  • Gilla
Emil_K och 2 till
  • Laddar…
Spelar platsen för in- och utgående kablar nån roll i ett motorskydd? Alltså att strömmen från centralen går in på 1,3,5 och ut till pumpen på 2,4,6. Det går ju att koppla från båda hållen i säkringar och jfb:er.
 
E
Nej, i en motorskyddsbrytare spelar det ingen roll på vilken sida in respektive ut ligger. Motorskyddet är bara ett termoskydd som löser ut vid för hög temperatur p.g.a högre strömstyrka.
I ett kontaktormotorskydd däremot vill man ha inkommande på ovansidan, annars fungerar det inte alls eftersom strömmen till hållkretsen tas från ovansidan.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Spelar platsen för in- och utgående kablar nån roll i ett motorskydd? Alltså att strömmen från centralen går in på 1,3,5 och ut till pumpen på 2,4,6. Det går ju att koppla från båda hållen i säkringar och jfb:er.
Som Emil skriver kan man i ett första steg ofta välja vilken sida som utan att något i funktionen störs. Men redan på enkla motorskydd finns ibland tex underpänningsutlösare och oftast tas matningen på sidan 1-3-5 precis som det ska göras. Då får man direkt ett exempel där normalt inte ens anslutningen är åtkomlig så man får göra normenligt "rätt"

Är för mig en gåta varför det ska funderas så mycket på hur man kan göra i olika liknande fall för att få det att "fungera" i stället för att sätta sig lite in i de typiska enkla regler som funnits oftast under senaste hundra åren.
 
I mitt fall så stöter jag ibland på (in)kopplingar som är formellt fel, men som verkar fungera i normalfall (såsom ett motorskydd som har utgångarna kopplade på 1,3,5). Då funderar jag på om det ”bara” är ett formellt fel som kan fixas vid service/utbyte, eller om det är nån säkerhetsmekanism som är satt ur spel, vilket bör åtgärdas snarast möjligt. Man måste ju prioritera...

Både mitt hus, och vänners nyköpta hus innehåller ibland så många skumma kopplingar så att man undrar om folk ibland har gjort tvärtemot reglerna bara för att djävlas...
 
Nej fungerar det behöver du inte tänka på det i fallet motorskydd dvs ändra för sakens skull däremot kan man ju göra rätt om man ändå är där av andra anledningar och jobbar med det. Sen är ju detta ett typexempel på en sorts "formalia" som är bra och skapar ordning och reda det passar i elfallen och kan många gånger vara gynnsamt även för säkerheten. Att göra lika arbeten lika och en gång riktigt borde vara självklart samma med att följa inarbetade sätt tex trådens 1-3-5 -> 2-4-6 osv.
 

Bästa svaret

Mikael_L
E Emma Sorin skrev:
Ja, tyvärr var man i detta fallet bara efterklok. Bild på hur det var kopplat förr finns tyvärr inte.
Det är samma pump och det är en trefas pump.
Menar du såhär?
För att sammanfatta lite.
1. Väldigt väldigt viktigt att skyddsjorden inte är kopplad på någon som bryter jordanslutningen, dvs absolut inte på någon slags kontakt, utan inkommande jord ska verkligen sitta ordentligt samman med utgående.

2. Du kan dra faserna i vilken ordning som helst, och t.o.m ha en annan ordning på andra sidan, men hälften av kopplingarna gör att pumpen roterar åt fel håll.
Den pumpar bra mycket bättre åt rätt håll, så prova tiden det tar att fylla hydroforen med olika rotationsriktningar, där det går snabbast är rätt kopplat.
Normalt sett är 1,3 och 5 ingångarna för matningen och 2,4 och 6 utgång till motorn. Det kan fungera andra vägen, men koppla rätt är ju bäst ändå.

3. Strömmen ska ställas in korrekt på motorskyddet, men då måste du ha motordata. Det finns egentligen ingen annan korrekt genväg. Jag har någon enstaka gång mätt strömmen på varje lindning med tångamperemeter och om jag funnit att den är lika på alla tre lindningarna har jag dristat mig till att anta att motorn är korrekt och frisk just då och ställt motorskyddet på ca 10-20% mer. Det är absolut inte rätt sätt, men det är å andra sidan åtminstone bättre än att bara dra det i botten istället.
 
  • Gilla
Emma Sorin
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Nej fungerar det behöver du inte tänka på det i fallet motorskydd dvs ändra för sakens skull däremot kan man ju göra rätt om man ändå är där av andra anledningar och jobbar med det. Sen är ju detta ett typexempel på en sorts "formalia" som är bra och skapar ordning och reda det passar i elfallen och kan många gånger vara gynnsamt även för säkerheten. Att göra lika arbeten lika och en gång riktigt borde vara självklart samma med att följa inarbetade sätt tex trådens 1-3-5 -> 2-4-6 osv.
Men ändå är säkringarna nästan alltid kopplade fel väg i alla gruppcentraler ... ;)
Med t.ex. Hager QC går det inte ens att koppla in på 1 och ut på 2 ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.