Hej! Vi har precis köpt ett hus som är byggt på 60-talet. Det är i väldigt bra skick utvändigt men behöver moderniseras invändigt. Vi två vuxna och två barn 0år och 2år.

Vi vill öppna upp kök/sovrum4 mot vardagsrummet och få stora sociala ytor. Höjdskillnaden till vardagsrummet tycker vi är spännande. Vi vill även öppna upp baksidan av huset med stora fönsterpartier så att ute och inne flyter ihop mer än vad det gör idag.

Sen behöver vi inreda ovanvåningen med ett allrum för lek och tv, tre sovrum och ett badrum. Här står vi i tankarna om vi ska ha takkupa, takfönster eller en VELUX takfönsterkupa. Beroende på vad som blir bästa komprimissen mellan snyggast utvändigt, byggnadstekniskt lösbart och användbar boyta inomhus.

Sen behöver vi tips och ideér vad vi ska göra med rummen på nedervåningen. Jag behöver ha ett kontor eftersom jag jobbar hemifrån. Det som kallas för förråd idag vill vi gärna ha som tvätt/relax/gym/bastu. Vi behöver inget gästrum eftersom vi har en gästlägenhet till huset. Planlös
Svartvit ritning av en planlösning för ett hus med markerade rum som kök, vardagsrum, sovrum och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av husets planlösning för nedervåningen med potentiell väggförändring markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en planlösning för nedervåningen med allrum/kök, WC, och garage markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bilder på huset

Framsida
Välhållet enplans tegelhus från 60-talet med sadeltak och grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tegelhus från 60-talet med sadeltak och grönskande trädgård under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksida
Ett tegelhus från 60-talet med svart sadeltak, grönskande trädgård och potential för stora fönsterpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedervåning
Interiör av ett 60-talshus med trätrappa, tegelvägg, en äldre matmöbel och orientalisk matta som illustrerar renoveringspotential.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanvåning
Ljust inrett takvåningsrum med träbjälkar, stor fönsterkupa, matsalsmöbler och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av 60-talshus med synliga takbjälkar, trätrappa och stort fönsterparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit inredd vindsvåning med synliga takbjälkar och stora fönsterpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är exempel på planlösning på nedervåningen som jag har skissat på. Tar gärna emot era kritiska synpunkter för att hjälpa oss få det så bra som möjligt.
Skiss av en planlösning för en våning med markerade rum såsom vardagsrum, kök, sovrum, badrum och en bastu/gym-del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett nästan likadant hus i området som har inrett ovanvåningen med de rummen som vi behöver, hur gillar ni denna planlösningen eller går det att göra bättre?
Ritning av en ovanvåning med allrum, tre sovrum, badrum, klädkammare och balkong, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack i förhand för era synpunkter och ideér!
 
Grattis till ett snyggt hus, såg riktigt stiligt ut på bilderna!

Angående ditt första utkast så är detta mina tankar:

1. Takfönster känns som det som passar estetiskt bäst till huset.
2. Ni har 2 sovrum där nere om man exkluderar kontoret, finns det då ett behov av ett 3de där uppe? För som du skissat känns 2st som "nödlösningar"
3. Relax/tvätt hade jag gjort i separata rum. Om någon vill spa'a så är fallerar det ju lite om någon håller på att tvätta samtidigt, det blir inte så mycket avkoppling då.


Där uppe hade jag gjort 2st sovrum till höger med varsitt takfönster. Badrum bredvid trappen och skulle ni nu ändå vilja ha 5 sovrum totalt så hade man kunnat ha en takkupa på baksidan så att det 3de sovrummet på ovanvåningen ligger rakt fram. :)
 
  • Gilla
Fjällko
  • Laddar…
B
Sätt in AC, det lär bli duktigt varmt på övervåningen på sommaren.... :)
 
J Jarlsgård skrev:
Grattis till ett snyggt hus, såg riktigt stiligt ut på bilderna!

Angående ditt första utkast så är detta mina tankar:

1. Takfönster känns som det som passar estetiskt bäst till huset.
2. Ni har 2 sovrum där nere om man exkluderar kontoret, finns det då ett behov av ett 3de där uppe? För som du skissat känns 2st som "nödlösningar"
3. Relax/tvätt hade jag gjort i separata rum. Om någon vill spa'a så är fallerar det ju lite om någon håller på att tvätta samtidigt, det blir inte så mycket avkoppling då.


Där uppe hade jag gjort 2st sovrum till höger med varsitt takfönster. Badrum bredvid trappen och skulle ni nu ändå vilja ha 5 sovrum totalt så hade man kunnat ha en takkupa på baksidan så att det 3de sovrummet på ovanvåningen ligger rakt fram. :)
Tack för bra feedback!

1. Takfönster känns som det som passar estetiskt bäst till huset. Håller med dig, först var vi inne på en takkupa men estetiskt så blir det nog bäst med takfönster eller VELUX Fönstertakkupa som jag tror kan se ut som takfönster
2. Ni har 2 sovrum där nere om man exkluderar kontoret, finns det då ett behov av ett 3de där uppe? För som du skissat känns 2st som "nödlösningar" Vi vill ha barnen på samma våningsplan som oss och då känns det naturligt att vi har "familje" delen där uppe.Det är ca 130kvm golvyta och över 100kvm boyta där uppe. Så visst tusan ska det gå att få till tre ordentliga sovrum :)
3. Relax/tvätt hade jag gjort i separata rum. Om någon vill spa'a så är fallerar det ju lite om någon håller på att tvätta samtidigt, det blir inte så mycket avkoppling då. Ja, får såklart dela upp detta utrymmet, kanske även öppna upp mot trädgården?

Hur tyckte ni annars om den öppna planlösningen på nedervåningen, kan det fungera?

Mvh
Alex
 
Jag hade haft alla sovrum nere tills barnen är tillräckligt stora att sova nere själva och då flyttat upp.

Av flera skäl: det är drygt att bära små barn upp och ner i trappa. Och sovrummen på ditt förslag ser krystade ut. Det är skönt att ha barnens leksaker tillgängliga på levnadsplanet när de är små.

Gör övervåningen till ett större rum som sen blir ert sovrum med kontor och badrum.

Så slipper ni ha massa tomma rum som står också.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut att vara ett jättefint hus, med en bra planlösning och i huvudsak mest behov av uppfräschning och en större öppning mellan vardagsrum och matrum. Övervåningen tycker jag ser fantastisk ut - ett stort extra rum med gott om plats för umgänge och kontorsdel. Förstår faktiskt inte varför ni ska göra om den till sovrum när ni har det antal som behövs på nedervåningen. Men om ni vill göra det (och har en stor budget) så skulle jag göra det ordentligt, och inte behålla någon fönstervägg utan ha sovrum mot respektive gavel och skippa ett allrum - ni kommer ju få ett antal extra rum på nedervåningen om ni inte kommer använda mer än ett av de existerande sovrummen.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Ser väldigt trevligt ut generellt!

Jag tycker att själva arbetsdelen i köket ser lite liten ut, jag hade nog hellre behållt förvaringsväggen mot vardagsrummet och ”bara” öppnat den väggen som idag är sovrum. Sen hade jag satt en rejäl ö, alltså behållt fönstersättningen i köket och gjort en bredare ö än den befintliga och endast öppnat upp mer fönsteryta vid matplatsen och kanske även fönsterdörr i den änden istället för att ”sno” arbetsytan i köket.

Ovanvåningen tål nog att funderas på en vända till, tycker den ovanvåningen på det andra huset ser lite rörig ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Som sagts 60-talshus är oftast arkitektritade, som detta hus och mycket väl värda att bevara. Jag skulle inte förstöra fasaden med fler/större fönster, inte heller förstöra övervåningen. Det är väldigt mycket ni vill ändra på, kommer kosta uppåt ett par miljoner. Är ni inte, i stort sett, nöjda med huset så sälj och köp ett annat. Eller kontakta arkitekt för att diskutera möjliga lösningar.
 
  • Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
Håller med typ alla tidigare inlägg.
Tycker absolut INTE ni ska göra som grannen med konstiga takkupor för att få till några halvbra sovrum på övre plan. Då tappar huset sin charm.
Er idé med att öppna upp mellan vardagsrum och matplats/kök blir väldigt bra. (Köket behöver dock finliras lite).

Om ni vill göra nåt extra men ändå behålla husets kvalitéer och charm tycker jag att ni kan öppna upp till nock i vardagsrum/matplats. Tror det blir fett med det höga gavelfönstret och ljuset kommer bli fantastiskt. Ovanvåningen blir sällskapsrum och kontor. Om sovrummen då blir för små på entrévåningen kanske ni kan ta lite av köket/matplats som ser onödigt stort ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.